Aangesloten restaurant hoeven niet bang te zijn dat Thuisbezorgd binnenkort de commissie van 13 procent verhoogt. Het bedrijf heeft geen plannen om dat percentage te verhogen.
Dat vertelt ceo Jitse Groen in gesprek met BNR. Volgens Groen kan de commissie conceptueel gezien omhoog. ‘Maar we hebben geen plannen om de commissie te verhogen.’
De commissieverhoging vorig jaar van 12 naar 13 procent zorgde voor veel kritiek bij deelnemende restaurants. Ook kwamen er de afgelopen tijd meer alternatieven bij van initiatiefnemers die het niet eens zijn met de in hun ogen te hoge commissie. Volgens Groen beseffen veel mensen zich echter niet dat Thuisbezorgd relatief gezien niet eens zo duur is. ‘Vergeleken met al onze internationale concurrenten hanteren we één van de laagste commissies ter wereld.’
Bovenal profiteren aangesloten restaurants van het platform van Thuisbezorgd, benadrukt Groen. Zo is het voor veel restaurants goedkoper om via het bezorgplatform te adverteren dan om dat zelf te doen. ‘Als je bijvoorbeeld een bedrijf opricht in april 2019 en je maakt zelf geen reclame. Maar je gaat wel op Thuisbezorgd staan, dan moet je niet klagen dat je daar al je omzet vandaan haalt’, stelt Groen. ‘Dan maak je jezelf afhankelijk van onze site. Dat doen wij niet dat doet zo’n restaurant.’
Volgens de ceo halen bezorgrestaurants in Nederland op jaarbasis gemiddeld honderdduizend euro extra omzet via Thuisbezorgd. ‘Die omzet hadden ze niet gehad als ze niet op onze site zouden staan.’
Just Eat
Groen reageert in het programma ook op de fusie met de Britse branchegenoot Just Eat. Groen stelde eerder al dat consolidatie onvermijdelijk was in de maaltijdbezorgmarkt en Just Eat dacht er blijkbaar ook zo over. ‘De sector is niet zo groot. Wij zijn er één van en Just Eat is er één van. Dan is het logisch dat er consolidatie binnen de sector is.’
Helemaal eens met Jitse. Voor elke 100,- betaal je slechts 12,- commissie. Dat is toch peanuts in de horeca/restaurant business. Koninklijke horeca moet niet zo zeuren. Ze proberen achter de rug van TakeAway zieltjes te winnen (nieuwe leden) maar de organisatie is hopeloos verouderd (net zoals de FNV). Restaurant hoeven niet mee te doen met TakeAway. Doe lekker je eigen marketingactiviteiten dan maar. Dan zul je zien wat het gaat kosten om (nieuwe) klanten binnen te halen (ik geef je nu al op een briefje dat het niet gaat lukken met 12%). Daarnaast haal je met TakeAway klanten binnen die de volgende keer weer gaan bestellen maar wellicht direct via je website of telefonisch. HIer betaal je dan geen commissie over terwijl (naar mijn mening) TakeAway daar gewoon recht op heeft (immer, zij hebben de klant in eerste instantie geleverd). 100.000 euro extra omzet via 1 kanaal, noem 1 partij die dat kan leveren? Koninklijke horeca misschien? Hahaah ja jaarlijks de contributie factureren en 0,0 betekenen voor de leden! Mijn advies aan leden, je lidmaatschap opzeggen bij de KHN.