Twinkle | Digital Commerce

FonQ stopt augmented reality in eerste eigen app

2019-06-07
26981517
  • 2:22

Bij de opening van zijn gloednieuwe onderkomen presenteerde fonQ gisteren een mobiele applicatie met augmented reality functionaliteit.

Gebruikers van de eerste echte eigen fonQ-app kunnen het complete assortiment aan stoelen virtueel in hun woonkamer of elders projecteren.

Tijdens de Webwinkel Vakdagen in januari vertelde de nieuwbakken ceo Antoine Brouwer dat fonQ brood ziet in een mobiele app met dergelijke functionaliteit. ‘Alleen is het heel kostbaar om mee te testen. Wij hebben tachtigduizend producten in ons assortiment. Ik geloof niet in pilots met enkele producten. Ik test liever met één categorie.’

Dat is de stoelencategorie geworden. ‘De eerste resultaten zijn heel positief’, aldus Brouwer gisteren over de app waarvan de 1.0-versie een maandje geleden live ging. ‘Nu willen we dit categorie na categorie verder uitbreiden.’

Nieuw pand op Lage Weide

Er is meer nieuws onder de zon bij fonQ: een klein jaar na het slaan van de eerste paal opende de nummer 31 van de Twinkle100 gisteren officieel de deuren van zijn nieuwe onderkomen aan de Reactorweg op Lage Weide. Tot voor kort maakte fonQ nog gebruik van vier verschillende locaties op dat Utrechtse bedrijventerrein.

Inpakmachine

Het nieuwe pand biedt fonQ ongeveer dubbel zoveel ruimte als voorheen. Met de dertigduizend vierkante meter kan het bedrijf voorlopig vooruit. De centralisatie levert grote efficiencyverbeteringen op, met name op logistiek terrein. Ook de ingebruikname van een inpakmachine van Neopost draagt daar aan bij. Brouwer daarover: ‘De inpakmachine maakt verzenddozen perfect op maat. Hij scant het product en bepaalt de grootte van de verzenddoos. Vervolgens snijdt en vouwt hij de doos op het juiste formaat. De machine is zo'n tien keer sneller dan handmatig inpakken. Ook voor postbedrijven is deze manier van verpakken gunstig. Doordat de pakketten zo klein mogelijk worden gemaakt en minder zwaar zijn door het ontbreken van opvulmateriaal, kunnen meer bestellingen in één keer worden vervoerd.’

Rebranding

Het nieuwe pand van fonQ is helemaal ingericht volgens de nieuwe huisstijl van het bedrijf. Het blauw, voorlopig nog te zien op de verzenddozen, wordt stukje bij beetje verruild voor ‘warm oranje’, dat beter zou passen bij wat fonQ wil zijn; de rebranding is onderdeel van een herpositionering. Brouwer: ‘We willen top of mind zijn als dé specialist binnen het domein “alles voor in en om het huis”. De huisstijl met blauwe kleur paste daar minder goed bij.’

Showroom

De toenmalige topman Joost Wels deelde de verhuisplannen van fonQ anderhalf jaar geleden in een interview met Twinkle. Toen had fonQ nog fysieke winkelstraatambities, maar die zijn achterin de ijskast verdwenen. De benedenverdieping in het nieuwe pand is ingericht als showroom, maar die beslaat minder vierkante meters dan de showroom bij het vorige kantoor op een paar honderd meter afstand.

Specialistische marktplaats

Precies een jaar geleden opende FonQ de poort voor externe verkopers. Inmiddels zijn er ruim honderd partijen aangesloten op de specialistische marktplaats, die het assortiment op Fonq.nl met zo’n dertigduizend SKU’s hebben vergroot tot nu ongeveer 85.000 unieke artikelen.

Een fotoverslag van de opening van fonQ’s nieuwe pand is te zien in het komende nummer van Twinkle, dat op 18 juni verschijnt.