Webwinkels zouden klanten meer met hun neus op de logistieke feiten moeten drukken. De Nederlandse consument is (te) verwend geraakt.
Dat zegt Pieter van den Broecke, managing director van Manhattan Associates in de Benelux en Duitsland, in het AD. Een meerderheid van de Nederlanders (57 procent) vindt gratis bezorging een doorslaggevende factor om een online bestelling te plaatsen, blijkt uit onderzoek van het softwarebedrijf onder ruim duizend landgenoten.
Spagaat
Volgens Van den Broecke is de Nederlandse consument jarenlang verwend door ‘grote webwinkels’ die vanaf dag één gratis bezorging en retouren aanbieden. ‘De bedrijven bevinden zich inmiddels in een spagaat; aan de ene kant de stijgende kosten van het logistieke proces rondom bezorgen en retourneren en aan de andere kant de verwachtingen van de huidige consument.’
Lees ook: Zalando: verzendkosten in nog eens vier landen (3 mei 2019)
CO2-indicatie
Webwinkels doen er volgens hem goed aan ‘bezorgschaamte’ aan te wakkeren, een begrip dat eerder dit voorjaar voor het eerst opdook. ‘Niet alleen vanwege economische redenen, maar zeker ook vanwege het klimaat is het van belang het aantal bestellingen efficiënter af te handelen. Het zou bijvoorbeeld helpen als er bij elke bestelling een CO2-indicatie wordt geplaatst. Een soort CO2-footprint die aangeeft hoeveel kilometer er moet worden afgelegd voor jouw trui of broek en het effect daarvan op het klimaat.’
Lees ook: CO2-rekentool beschikbaar voor online retailers (23 januari 2019)
Korting voor geduld
Volgens Van den Broecke kan extra bewustzijn over de implicaties met name het aantal retouren helpen terugdringen. Ook pleit hij voor het ‘belonen’ van klanten die langer op een pakje willen wachten. ‘Je zou de klant een korting van 2 euro kunnen geven als de bestelling later aan de deur wordt gebracht.’
Gratis bezorging dé drijfveer
Dat Nederlanders zeer hechten aan gratis bezorging kwam ook al naar voren uit het FutureBuy-rapport dat GfK eerder dit voorjaar publiceerde. Ook daarvoor werden duizend Nederlanders gepeild. Op de vraag wanneer ze meer online aankopen zouden doen, antwoordden zij massaal ‘gratis bezorging'.
‘Investeren in gratis’
Stefan Peters van GfK Nederland verbond daar juist de conclusie aan dat ‘online winkels zouden moeten investeren in gratis, of in ieder geval geoptimaliseerde, bezorgopties voor hun klanten’.
Lees ook: Verzendkosten: transparant of irreëel? (Twinkle 4-2019)
Ik vind de hele regel van de EU dat de webwinkel de verzendkosten van een bestelling bij een terugzending ook moet terug betalen extreem belachelijk. De grote jongens betalen maar een paar euro per zending terwijl ik als kleine webwinkel de klant 8,95 verzendkosten laat betalen terwijl het mij 9,14 ex. btw kost voor een product van verkoop 61,95. Die kosten kan ik niet verhalen op mijn vervoerder die lacht me keihard uit. Het gratis sturen is voor mij OK wanneer de klant het terug sturen zelf moet betalen. De kosten voor de ondernemer zijn dan in ieder geval minder en zullen er minder aantallen producten besteld worden met de gedachte wat niet past of leuk is kan ik toch gratis terug sturen. Dit heeft wellicht als gevolg dat er weer meer fysieke winkels ontstaan omdat het de klant nu steeds geld gaat kosten om alles terug te sturen en zien winkelstraten er weer leuk uit en verdienen deze ondernemers ook weer eens een normale boterham. Ik vind dat die belachelijke regel van de EU moet worden terug gedraaid dat zal het MKB alleen maar ten goede komen en zullen mijns inziens de webwinkeliers per saldo netto meer overhouden.
Ik snap het niet helemaal. Gaat het dan om de CO² vanaf de producent of alleen het stukje in NL? En waarmee moet je dit dan vergelijken? Met de CO² van een stenen winkel?
Ook snap ik niet waarom de consument geduld moet hebben. Dat is gewoon marktwerking. De consument zal altijd verwend willen worden en in theorie kan vrijwel elke webshop het bieden alleen kan het meestal niet uit.
Maar dat is toch juist het spel dat de Zalando's bewust hebben gespeeld om snel enorm groot te worden op kosten van investeerders? Daar kun je wat van vinden, maar dat is toch gewoon het recht van de sterkste?
Ik begrijp het ook niet helemaal. Je zou ook 'ophaalschaamte' kunnen hebben. Is het immers voor het klimaat niet beter dat de bezorger op zijn route meerdere pakjes aflevert in plaats van dat ik in mijn uppie in de auto naar de winkel ga? En de boodschappen door de Pincic (elektrische autootjes) laten bezorgen is toch beter dan met zijn allen met de auto naar de supermarkt gaan?
Dagelijks komt het in onze winkels voor, waar we DHL pakketpunten hebben, dat er een pakje vanuit het buitenland apart door een express koerier wordt afgegeven. Klant komt ophalen, en diezelfde klant een paar uur of de volgende dag het pakje weer voor retour komt brengen. Wij verwerken het, opdat er even later apart een DHL express koerier alleen dat ene pakje komt ophalen.
Of dat mensen, nog voordat ze de deur uit zijn, besluiten om de bestelling retour te zenden, dagelijkse praktijk...Internet verkoop is echt niet meer beter voor het milieu.
Zijn gratis verzendkosten niet gewoon een economisch rekensommetje. hoeveel meer omzet c.q. bruto winst t.o.v. de extra kosten? En moet je niet de diverse bezorgdiensten aanspreken op bezorgschaamte, per slot van rekening zouden ze, in onderling overleg diverse strategisch gelegen Hubs kunnen neerzetten en vandaar de belevering, ongeacht de vervoerder, door 1 (onafhankelijke) partij laten plaatsvinden, eventueel met elektrische wagentjes ala Picnic. Als de vervoerder dan ook nog de kostprijs niet alleen door het gewicht maar ook door het volume bepaald (dus niet duurder maar anders) zal ook de hoeveelheid verzonden lucht in de verpakkingen verminderen, dus uiteindelijk minder CO2 uitstoot. Pieter van den Broecke benoemd een wezenlijk groeiend probleem maar zoekt m.i. de oplossing op de verkeerde plek.
Je hebt helemaal gelijk als je het zo formuleert.
Laten we dan ook schiphol nog even uitbreiden met het dubbele aantal vliegbewegingen want het is toch veel beter om al die passagiers die nauwelijks hoeven te betalen voor een vliegticket zonder echte belasting heffing ( lees subsidie) met een budget maatschappij in een vliegtuig te proppen Dan hoeven die mensen niet allemaal met de auto naar Benidorm dat scheelt heel veel autos. Dat heel de omgeving van Schiphol vergiftigd wordt door al die vliegbewegingen is beter dan al die autos naar Benidorm toch?.
Dat het personeel nauwelijks een normaal salaris bij zo een budget maatschappij ontvangt maakt niet uit. Dat is namelijk hetzelfde met de postbezorgers en de online en offline ondernemers . Waar denk je dat bol zijn gratis verzenden en gratis retour vanuit bekostigd Doorbelasten aan de externe verkopers en kostenverlaging bij de posterijen door massa zendingen en dreigen met overstap naar andere vervoerders. Waar denk je dat de posterijen zijn verminderde inkomsten van gaat bekostigen. Juist de bezorger. En al die consumenten maar klagen over de slechte kwaliteit van de bezorgers. Gek he als die jongens en meiden die ook nog als ZZPer zich het lazeres moet werken om een beetje geld te verdienen omdat de posterijen ze alleen betalen als het is afgeleverd. Ze staan in heel veel gevallen voor een gesloten deur. Al die consumenten die dan niet thuis zijn, die niet hun tracktrace controleren en zelfs te beroerd zijn om het af te halen zorgen er voor dat de bezorger zijn schamele salaris. Als het leveren dan niet mogelijk is dan en we geen zin hebben om het op te gaan halen bij een afgiftepunt dan laten we het gewoon terug laten gaan omdat het toch niks kost We bestellen gewoon opnieuw. Misschien dat het dan wel lukt. Dat is de mentaliteit die met de jaren en dankzij al die gratis onzin steeds erger wordt
consumenten denken maar aan 1 ding zo goedkoop mogelijk zijn doel bereiken ten kosten van alles. Dat de kosten door anderen betaald worden weten we wel in ons achterhoofd maar we doen net of we achterlijk.
Dat hele eco milieu verhaal is toch een grote wassen neus en een mooi nieuw verdienmodel voor de overheid. Pakken we niet links dan moet het maar rechts.. Het is voor de economie veel beter als een ondernemer een normale boterham kan verdienen. Als je naar de winkel gaat ben je ook parkeergeld brandstof kilometer slijtage en vooral heel veel tijd kwijt. Waarom mag een online ondernemer dan niet gewoon de werkelijke kosten vragen. Sterker nog ik zou willen dat het verplicht op de factuur komt te staan in het kader van openheid, transparantie maar vooral eerlijkheid. Je betaald nu als consument een deel van die kosten in elk artikel Als je meerdere van hetzelfde artikel besteld betaal je dus ook meer keer verzendkosten. Per saldo ben je dan veel duurder uit als consument. Bol is daar helemaal een ster in. De ondernemer wordt daar uitgebuit Zijn prijzen met een markt confirme prijsbepaling door bol onder druk gezet en ook nog gratis verzenden en gratis retour. Dat kan alleen maar fout gaan.
Als ik nu zie hoe vaak klanten met de meest domme flut reden een artikel van nog geen tientje retour sturen omdat ze te beroerd zijn om de tekst te lezen dan ben ik benieuwd of ze dat ook gedaan zouden hebben als ze er 6,98 voor retour voor zouden moeten betalen. een ijsblokjeshouder waar de blokjes te klein zijn, wat een bullsh.... Je kan er ook gewoon 2 blokjes in doen. Een wit afwas rek en retour omdat de plastic kleur niet helemaal zou passen bij zijn interieur kleur Alsof je het afwasrek aan de muur hangt als schilderij.
En weet je het wordt met het jaar erger en dat is logisch. Als je kleine kinderen namelijk niet goed opvoed worden het ook meestal etters als ze groter worden. Het online ondernemen en aankopen groeit met het jaar en wordt zo langzamerhand ook volwassen. Ik ben dus een groot voorstander voor bewustwording en dat kan maar op 1 manier en dat is de portemonnee raken want dat doet de overheid ook massaal. En wees nu toch eerlijk als het verplicht wordt om de werkelijke verzendkosten en retourkosten op de factuur te zetten dan ziet de klant het ook.
Dit is alleen iets wat in EU verband door de belangenverenigingen gelobbyd moet worden anders wordt het niks.
De oplossing is simpel. Blijkbaar durven de grotere webwinkels het niet aan om keihard retourkosten in rekening te brengen vanwege angst voor omzetdaling. (alleen halfzachte maatregelen die de klant weer kan omzeilen door lid te worden voor een laag bedrag per jaar van een select abbo of iets dergelijks) De enorme berg retouren wegen blijkbaar niet op tegen een lagere omzet. Als we er met z'n allen niet uitkomen kan de oiverheid de wet aanpassen en iedere webwinkel verplichten retour kosten in rekening te brengen. Ik verkoop zelf op bol en krijg dagelijks retouren binnen die niet eens zijn opengemaakt, de consument is veel te verwend en het grootste deel staat er niet bij stil welke milieubelasting hij/zij veroorzaakt en welke onnodige kosten er gemaakt worden ten koste van de webwinkel. De wetgeving moet dan uiteraard wel in europees verband gaan gelden. Met z'n allen 100 km p/u gaan rijden kunnen we wel snel regelen, maar dit soort wetgeving wat een aanzienlijke besparing in co2 zal opleveren is te lastig, daar branden we onze handen niet aan. Minder retouren = minder afval, minder uitstoot door o.a. productie (veel retouren zijn onverkoopbaar) en transport, minder verpakkingsmaterialen. Wie ziet er een uitdaging in het uitwerken van een berekening van de besparing?