Twinkle | Digital Commerce

Gratis bezorging dé aanjager voor online verkopen

2019-04-29
1671940
  • 1:42

Op de vraag wanneer ze meer online aankopen zouden doen, antwoorden Nederlanders massaal ‘gratis bezorging’.

Dat blijkt uit het FutureBuy-rapport van GfK, waar Twinkle inzage in kreeg. Voor het internationale onderzoek werden consumenten in verschillende Europese landen ondervraagd, waaronder duizend Nederlanders.

Belangrijkste driver

Gratis bezorging is en blijft de nummer één driver voor online aankopen, althans als je het Nederlandse consumenten vraagt; 87 procent noemt het een factor van belang in hun online bestedingsgedrag, ver voor deals (59 procent), kortingen (58 procent), reviews (57 procent) en same day delivery (53 procent). Overigens zijn de Nederlandse uitkomsten op dit punt vergelijkbaar met die in voorgaande jaren.

Grootste barrière

Gevraagd naar de grootste barrière voor online shoppen, noemen Nederlanders de voorkeur om een product eerst met eigen te zien het vaakst (44 procent van de respondenten). Dat is voor het eerst. Bezorgkosten en zorgen om de veiligheid van persoonlijke gegevens volgen (beide met 40 procent). Drie op de tien Nederlanders noemen als barrière dat ze het leuker vinden om in een fysieke winkel te shoppen. Dat is meer dan in voorgaande jaren, merkt GfK op, en meer dan elders in Europa. Volgens het onderzoeksbureau zijn Nederlanders bovengemiddeld tevreden met de hulp van winkelpersoneel.

Stefan Peters van GfK Nederland concludeert: ‘Fysieke winkels moeten zich richten op het verleiden van shoppers met displays waar ze producten kunnen voelen en ervaren, met een prettige, behulpzame in-store ervaring. Online winkels zouden moeten investeren in gratis, of in ieder geval geoptimaliseerde, bezorgopties voor hun klanten.”

Bezorgschaamte

Naar ‘bezorgschaamte’, een begrip dat onlangs werd gemunt door MKB Amsterdam, werd door GfK niet (als mogelijk online winkelobstakel) gevraagd. Volgens de ondernemersvereniging zouden webshoppers zich moeten schamen voor levering aan huis en moeten opteren voor afhalen. Om het aantal bezorgbusjes in de stad te doen afnemen, oppert MKB Amsterdam de introductie van een thuisbezorgheffing. Hoewel logistiek expert en Walther Ploos van Amstel wijst op het verschil tussen perceptie en realiteit als het gaat om de impact van bezorgbussen op de stadsdrukte, noemt hij de bezorgtax een prima plan.