MKB Amsterdam vindt dat bezorgen duurder moet zijn dan afhalen. ‘Zo creëer je een prikkel voor gedragsverandering’, aldus Guido Frankfurther.
Frankfurther is bestuurder van MKB Amsterdam, waarin winkeliers uit de hoofdstad zijn verenigd. Hij zegt in het AD een eind te willen maken aan de wildgroei van pakketbezorgers in de stad. ‘Het is niet normaal om een spijkerbroek, koptelefoon of inktpatronen voor je printer in een grote doos te laten afgeven aan je voordeur, terwijl het overige verkeer wordt gehinderd.’
Bezorgschaamte
Webshoppers die kiezen voor bezorging zouden zich moeten schamen, stelt de voormalig stadsdeelwethouder. Hij komt met de term ‘bezorgschaamte’ op de proppen, in navolging van het begrip vliegschaamte. Frankfurther bepleit een korting voor afhalers van online orders en een meerprijs voor webshoppers die kiezen voor bezorging. Een bezoek aan een fysieke winkel zou volgens hem overigens nog beter zijn, want ‘het zelf uitzoeken en aanschaffen van producten in de winkel is een positieve belevenis en vermindert het retourneren’.
Frankfurther ziet een rol weggelegd voor de nationale en de lokale overheid: ‘Extra betalen voor thuis bezorgen is waarschijnlijk alleen landelijk te regelen, maar het stadsbestuur kan wel degelijk veel doen. Dat zie je ook bij het instellen van milieuzones.’
Het voorstel is volgens de bestuurder ‘ingegeven vanwege de steeds slechtere bereikbaarheid van de binnenstad. Maar het pleidooi voor gewone winkels komt er wel bij. Die staan onder druk.’
Perceptie
Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org, wijst op de keuzevrijheid van consumenten en de ontzorgende rol van webshops. ‘Welkom in de 21e eeuw zou ik zeggen.’ Hij erkent in de krant dat het aantal bezorgvoertuigen toeneemt, maar stipt aan dat webwinkels tekenen voor hoogstens 5 procent van de vrachtbewegingen in de binnensteden. Hij schetst hoe hubs aan de rand van de stad voor ontlasting kunnen zorgen, als verschillende bezorgpartijen van daaruit samen optrekken.
Lees ook:
* VVN: Onveilig verkeer door toename pakketbezorgers (24 december 2018)
* De beer is los in Bezorgland (Twinkle 10-2018)
* Digitaal platform met charme van Albert Cuypmarkt (22 november 2018)
Ik zou het juist andersom zien: al die fysieke winkels zitten juist bij elkaar in het centrum gepropt, dat zorgt voor een aantrekkend effect en bijbehorende drukte op de vierkante meter. Daarbij worden de winkels ook bevoorraad met grote vrachtwagens. Gaan we daar ook belasting op heffen?
Wat een mafkees die kerel, als bezorgen duurder zou moeten worden als afhalen zou bezorgen dus meer als 7,50 euro moeten kosten, dat zijn immers de parkeertarieven in amsterdam. En dan ben je als afhaler ook nog eens niet welkom omdat overal de parkeerplaatsen weggehaald worden. En zie je het voor je: de tienduizenden pakjes die nu door paar pakketbezorgers afgeleverd worden dat al die mensen nu ineens in de auto stappen om de pakjes te gaan ophalen? dat levert helemaal een totale gaos op in de stad en is behoorlijk millieu vervuilend. Deze man komt echt van een andere planeer en probeerd enkel maar de ouderwetsen stenen winkels nog meer te bevoordelen ten opzichte van de digitale winkels, iets wat overigens al op grote schaal gebeurd.
Laten we eerst maar eens regels maken dat je in een stenen winkel ook 14 dagen alles mag terugbrengen. Maar daarbij dan ook dat je de kosten die je gemaakt hebt bij het kopen terug krijgt (zoals digitaal de verzendkosten terugbetaald moet worden), in dit geval dus je benzine kosten en je parkeerkosten. En dan een millieuheffing op aankopen in stenen winkels voor mensen die in de auto stappen om naar een stenen winkel te rijden.
Guido Frankfurther leeft nog in de jaren 90. Je bent ONGESCHIKT en totaal niet capabel als je zo een bericht de wereld in jaagt.
Dus... Liever 50 auto's van consumenten naar de binnenstad dan 1 busje dat 50 adressen afgaat in een buitenwijk? Goed plan!
Neemt natuurlijk niet weg dat de bezorging best meer gestroomlijnd zou kunnen worden en dat er minder lucht vervoerd zou moeten wordn.