Twinkle | Digital Commerce

Zalando: verzendkosten in nog eens vier landen

2019-05-03
30601721
  • 1:44

Zalando rekent binnenkort verzendkosten in acht van zijn zeventien markten. Net als in de thuisregio is Zalando in Nederland nog geheel verzendkostenvrij.

De nummer 3 van de Twinkle100 startte een half jaar geleden met het rekenen van verzendkosten in Italië. Het gaat om orders beneden de 25 euro, zoals bijvoorbeeld los bestelde riempjes, sokken en beautyartikelen. Onlangs werden het Verenigd Koninkrijk, Ierland en Spanje aan dat regime toegevoegd, met veel media-aandacht tot gevolg. Vaak werd Zalando daarbij in één adem genoemd met H&M, dat zijn bezorgkostenbeleid ook aanpaste.

Thuisregio

Vanaf eind deze maand stopt Zalando ook in Denemarken, Noorwegen, Zweden en Finland met algehele free shipping. Daarna kunnen shoppers in nog maar een kleine meerderheid van Zalando’s markten van dat onvoorwaardelijke voordeel genieten. Daaronder de DACH-regio (Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland), goed voor ongeveer de helft van Zalando’s omzet. Volgens medetopman Rubin Ritter blijft dat daar ook zo, omdat de gemiddelde orderbedragen er hoger liggen dan gemiddeld. Dat meldt Reuters. Of hetzelfde voor Nederland geldt is onduidelijk.

Bonbedrag lager

Over de hele linie nemen de orderwaardes van Zalando af, zo bleek uit gisteren gepresenteerde cijfers. Het gemiddelde bonbedrag kwam uit op 55,90 euro in het afgelopen kwartaal. Kenneth Melchior, die leiding geeft aan de Noord-Europese activiteiten, relateert de afname in het FD aan het groeiende aandeel orders op smartphones. Dat is niet gekwantificeerd, maar mobiele telefoons zijn al wel goed voor 82,4 procent van alle online bezoeken aan Zalando.

Melchior zegt in de krant dat er geen plannen zijn om de grens van 25 euro te verhogen: ‘Mobiele kopers zijn gemakskopers die niet verder kijken of ze nog meer producten nodig hebben. Met een minimum bestelbedrag willen we voorkomen dat mensen alleen voor een paar sokken een pakketje laten bezorgen. Dat is gelukt, en we merken dat onze klanten nog steeds net zo tevreden over ons zijn. Een hoger minimaal bestelbedrag vinden we niet nodig.'

Retouren

Gratis retourneren staat binnen Zalando schijnbaar (nog) niet ter discussie. Om retourfraude te beteugelen experimenteert het bedrijf met de ook al veelbesproken tags. Bekend is dat de kledingverkoper ongeveer de helft van de orders teruggestuurd  krijgt.

Lees ook: Zalando trekt meer klanten, maakt meer verlies (2 mei 2019)