Twinkle | Digital Commerce

‘John de Mol kijkt heel goed naar Alibaba’

2019-05-29
1404790
  • 1:52

John de Mol bouwt aan een allesomvattend ecosysteem zoals we dat in ons land nog niet kennen. ‘Hij is de eerste die Alibaba in ons land gaat imiteren.’

Dat zei Kitty Koelemeijer bij de officiële aftrap van het nieuwe onderzoeksjaar van ShoppingTomorrow. De ‘Kick-off’ vond plaats op Nyenrode Business Universiteit, waar Koelemeijer als hoogleraar aan is verbonden.

Ze leidde vanochtend een panel over marketplaces, maar hield daarvoor zelf een presentatie. Dat deed Koelemeijer vorig jaar ook. Toen zei ze dat de impact van platforms nog werd onderschat, inmiddels is platformisering hét gespreksonderwerp in de Nederlandse retailwereld.

Ecosystemen

Platforms, in retailtermen vaak marketplaces genoemd, zijn here to stay. Maar het kan groter; Koelemeijer sprak vanochtend in Breukelen over de opkomst van ecosystemen, waarin verschillende marketplaces kunnen zijn verenigd. Ze verwees daarbij onder andere naar Alibaba, dat om zijn verschillende marktplaatsen een schil van services heeft gebouwd, onder andere op het gebied van betalen, logistiek, marketing en cloud computing.

Bron (pdf)

Lifetime journey 

Bij dit soort ecosystemen kun je eigenlijk niet meer spreken van een customer journey, aldus Koelemeijer: ‘Het gaat naar een lifetime journey, waar alles inzit.’

John de Mol

Volgens de hoogleraar is John de Mol annex Talpa geïnspireerd door Alibaba. ‘Hij kijkt er heel goed naar. Hij heeft VakantieVeilingen overgenomen en bekend is dat hij een grote webwinkel wil starten Onlangs stapte hij in OK, waar ik zelf als aandeelhouder bij betrokken ben. En zo bouwt hij verder.’

Sinds begin vorig jaar nam Talpa onder andere ook al persbureau ANP, fotobureau Hollandse Hoogte, YouTube-kanaal StukTV en mediamerk Linda over. Gisteren werd nog een samenwerking met Lil Kleine aangekondigd, die binnen Talpa een nieuw lifestylemerk voor jongeren gaat opzetten.

Koppeling content en commerce

De Mols ambities reiken verder dan de media alleen. Voor een bestendige toekomst moet Talpa content koppelen aan commerce, is de overtuiging. ‘Je kunt geen mediabedrijf meer zijn zonder e-commerce’, liet Talpa-directeur Pim Schmitz eind vorig jaar optekenen in NRC. ‘Iemand die reclame maakt voor keukens wil meer keukens verkopen. Wij moeten uiteindelijk ook de aankoop kunnen bewerkstelligen. Als je dat niet kunt, houdt het op termijn op.’

ShoppingTomorrow
Begin dit jaar verscheen het vijfde boek van ShoppingTomorrow, waarin de zogenoemde bluepapers van 23 verschillende expertgroepen zijn gebundeld. Ondertitiel: ‘Window to he world’. Over de rapporten lees je meer in ons dossier ShoppingTomorrow.