Twinkle | Digital Commerce

Talpa heeft grote webwinkelplannen

2018-11-26
19201080
  • [nieuws]
  • 1:57

In de slag om de consument wil Talpa Network content koppelen aan commerce. Een groot webwarenhuis staat hoog op de wensenlijst van John de Mol.

Dat schrijft NRC onder de kop ‘De Mol bouwt Big Brother’. De krant sprak met Peter de Mönnik, topman van Talpa Network, en met Pim Schmitz, bestuursvoorzitter van moederbedrijf Talpa Holding. De Mol zelf wilde niet in gesprek, maar volgens NRC ‘droomt de multimiljardair van een webwinkel à la bol.com’ en van een nieuwsmerk dat kan concurreren met Nu.nl.

Big Brother

Talpa voorziet een finale strijd tussen mediabedrijven die in Nederland actief zijn. Digitaal bereik is cruciaal in de concurrentieslag met Google, Facebook, Netflix, Amazon en Alibaba. ‘Zij bepalen het Nederlandse medialandschap’, aldus directeur Schmitz tegen NRC. In het gevecht om de advertentie-euro’s wil Talpa overal en altijd aanwezig zijn om de klant te volgen. Vandaar de term ‘Big Brother’, ook refererend aan het succesvolle tv-format van De Mol, in de kop van het artikel.

Content en commerce

Voor een bestendige toekomst moet Talpa content koppelen aan commerce, is de overtuiging. ‘Je kunt geen mediabedrijf meer zijn zonder e-commerce’, stelt Schmitz. ‘Iemand die reclame maakt voor keukens wil meer keukens verkopen.'

Wij moeten uiteindelijk ook de aankoop kunnen bewerkstelligen.

'Als je dat niet kunt, houdt het op termijn op.’ Het is, zo citeert NRC, ‘heel goed voorstelbaar’ dat Talpa Network een eigen webwinkel zal beginnen.

John de Mol en bol.com

De Mol was ooit mede-eigenaar van bol.com; voorjaar 2009 werd negentig procent van de aandelen in de webwinkel overgenomen door Cyrte Investments, door De Mol opgericht om zijn vermogen te beheren. Bij de overname van bol.com had Delta Lloyd inmiddels de meerderheid van Cyrte in handen. Cyrte verkocht de helft (45 procent) van zijn belang in de webwinkel aan NPM Capital. Begin 2012 werd bol.com verkocht aan de huidige eigenaar Ahold. Eind dat jaar meldde Cyrte zich als koper voor Emesa, het bedrijf achter websites aVakantieVeilingen.

‘Innovatie en waardevolle proposities’

Sinds een jaar is Emesa in handen van John de Mols Talpa Network. 'E-commerce vervult een strategische functie binnen onze groeiplannen', aldus holdingdirecteur Pim Schmitz destijds. 'Samen met de technologische en e-commercekennis van Emesa gaan wij adverteerders innovatieve en waardevolle proposities aanbieden met additionele inzichten over online kijk-, luister- en zoekgedrag van kopende consumenten.'

De honger van De Mol

Het lijkt erop dat De Mols honger, ook op het gebied van e-commerce, nog lang niet is gestild.