Twinkle | Digital Commerce

Waar blijft de Nederlandse e-commerce gigant?

2017-05-26
180102

We praten in Europa al jaren over vervagende grenzen, de opkomst van internet, mobiel en andere ontwikkelingen en zeker gezien de trends in de reguliere retail is de opkomst van bedrijven als Nelly, Yoox, Asos of Zalando eigenlijk helemaal niet zo gek te noemen.

Toch hebben we in Nederland eigenlijk nog niet zo’n speler weten voort te brengen. Terwijl we van oudsher hier wel het ideale volk voor zijn. Waar blijft de Nederlandse grootmacht?

E-commerce is alleen al in ons land een miljardenbusiness geworden en de online verkopen nemen nog altijd hard toe. Je zou zeggen dat dit veel Nederlandse goudzoekers zou aantrekken, die hard investeren in een nieuw grensoverschrijdend merk. Nederland is van oudsher een ondernemend volk. Een volk dat buitenlandse ontwikkelingen goed volgt en waarbij de Engelse taal inmiddels in het bloed zit. Een volk bovendien dat graag investeert in het combineren van de trends uit de landen om ons heen. Toch komen de grensoverschrijdende e- commerce grootmachten allemaal uit het buitenland. Frankrijk, Zweden, Groot-Brittannië, Spanje en zelfs Italië hebben allemaal zo’n speler die net als Amazon best een tijdje mocht investeren voordat de beloofde pot goud aan het einde van de regenboog in zicht kwam.
 
Wehkamp.nl en Bol.com
Natuurlijk hebben we in Nederland Wehkamp.nl. Maar dit familiebedrijf was al een van de grootste postorderbedrijven uit ons land en is sinds de overname door een investeerdersclub niet opeens hard rode cijfers gaan maken om een groei te kunnen realiseren. Sterker nog, het lijkt van de buitenkant eigenlijk meer een simpele cash cow die jaarlijks serieus winst moet maken om de investeerders gerust te stellen. Bol.com dan, waar wel een tijdje investeerders wat risico hebben genomen? Hierbij ging winst toch echt vóór (extreme) groei.  Anders dan bij bedrijven als Zalando of Amazon werd ook hier vrij conservatief gespeeld met geld. Heeft Bol.com het Franstalige deel van België eigenlijk al bereikt?

Rijke families
In Nederland hebben we wat rijke families zoals de families achter C&A, V&D, Kruidvat en Blokker. Maar juist die spelers lijken niet ondubbelzinnig te willen gokken op het online gebeuren. Juist daar moet het een combi zijn, worden ‘de stenen’ nog sterk gewaardeerd en is de kans dat er enkele (tientallen) miljoenen verlies gemaakt mogen worden op een nieuw medium zo goed als afwezig. Babystapjes moeten het zijn. De cijfers moeten eerst de investering goed kunnen praten. Tsja, voordat je dan Europa verplettert, ben je flink wat jaren verder.





John de Mol
En dus had ik eigenlijk wel verwacht dat, zeker in deze economisch mindere tijden waarin internet alleen maar nog meer pijn doet voor de traditionele retail, we spelers zouden zien als John de Mol, de Telegraaf Media Groep, of clubs van (oud-)initiatiefnemers van Hyves, KPN of andere technologiebedrijven, die gezamenlijk nieuwe webwinkelgiganten durfden op te zetten die uiteindelijk heel Europa moeten veroveren.

Thuisbezorgd.nl
De Cross Border Award van de Thuiswinkel Awards is dit jaar terecht naar Thuisbezorgd.nl gegaan. Niet eens omdat dit bedrijf een vergelijkbare agressie toont als een Zalando of Amazon, eerder omdat er eigenlijk naast Thuisbezorgd niet zoveel is. We hebben geen Mango of Zara die uit het niets heel digitaal Europa verovert, terwijl we dat in het ‘stenen tijdperk’ wel regelmatig hebben gedaan. Intrastores, de winnaar van 2012 lijkt via Salesupply meer als dienstverlener actief. Helaas. De Nederlandse Amazon of Zalando heb ik nog niet ontdekt … Wie pakt de handschoen op?