We praten in Europa al jaren over vervagende grenzen, de opkomst van internet, mobiel en andere ontwikkelingen en zeker gezien de trends in de reguliere retail is de opkomst van bedrijven als Nelly, Yoox, Asos of Zalando eigenlijk helemaal niet zo gek te noemen.
Toch hebben we in Nederland eigenlijk nog niet zo’n speler weten voort te brengen. Terwijl we van oudsher hier wel het ideale volk voor zijn. Waar blijft de Nederlandse grootmacht?
E-commerce is alleen al in ons land een miljardenbusiness geworden en de online verkopen nemen nog altijd hard toe. Je zou zeggen dat dit veel Nederlandse goudzoekers zou aantrekken, die hard investeren in een nieuw grensoverschrijdend merk. Nederland is van oudsher een ondernemend volk. Een volk dat buitenlandse ontwikkelingen goed volgt en waarbij de Engelse taal inmiddels in het bloed zit. Een volk bovendien dat graag investeert in het combineren van de trends uit de landen om ons heen. Toch komen de grensoverschrijdende e- commerce grootmachten allemaal uit het buitenland. Frankrijk, Zweden, Groot-Brittannië, Spanje en zelfs Italië hebben allemaal zo’n speler die net als Amazon best een tijdje mocht investeren voordat de beloofde pot goud aan het einde van de regenboog in zicht kwam.
Wehkamp.nl en Bol.com
Natuurlijk hebben we in Nederland Wehkamp.nl. Maar dit familiebedrijf was al een van de grootste postorderbedrijven uit ons land en is sinds de overname door een investeerdersclub niet opeens hard rode cijfers gaan maken om een groei te kunnen realiseren. Sterker nog, het lijkt van de buitenkant eigenlijk meer een simpele cash cow die jaarlijks serieus winst moet maken om de investeerders gerust te stellen. Bol.com dan, waar wel een tijdje investeerders wat risico hebben genomen? Hierbij ging winst toch echt vóór (extreme) groei. Anders dan bij bedrijven als Zalando of Amazon werd ook hier vrij conservatief gespeeld met geld. Heeft Bol.com het Franstalige deel van België eigenlijk al bereikt?
Rijke families
In Nederland hebben we wat rijke families zoals de families achter C&A, V&D, Kruidvat en Blokker. Maar juist die spelers lijken niet ondubbelzinnig te willen gokken op het online gebeuren. Juist daar moet het een combi zijn, worden ‘de stenen’ nog sterk gewaardeerd en is de kans dat er enkele (tientallen) miljoenen verlies gemaakt mogen worden op een nieuw medium zo goed als afwezig. Babystapjes moeten het zijn. De cijfers moeten eerst de investering goed kunnen praten. Tsja, voordat je dan Europa verplettert, ben je flink wat jaren verder.
John de Mol
En dus had ik eigenlijk wel verwacht dat, zeker in deze economisch mindere tijden waarin internet alleen maar nog meer pijn doet voor de traditionele retail, we spelers zouden zien als John de Mol, de Telegraaf Media Groep, of clubs van (oud-)initiatiefnemers van Hyves, KPN of andere technologiebedrijven, die gezamenlijk nieuwe webwinkelgiganten durfden op te zetten die uiteindelijk heel Europa moeten veroveren.
Thuisbezorgd.nl
De Cross Border Award van de Thuiswinkel Awards is dit jaar terecht naar Thuisbezorgd.nl gegaan. Niet eens omdat dit bedrijf een vergelijkbare agressie toont als een Zalando of Amazon, eerder omdat er eigenlijk naast Thuisbezorgd niet zoveel is. We hebben geen Mango of Zara die uit het niets heel digitaal Europa verovert, terwijl we dat in het ‘stenen tijdperk’ wel regelmatig hebben gedaan. Intrastores, de winnaar van 2012 lijkt via Salesupply meer als dienstverlener actief. Helaas. De Nederlandse Amazon of Zalando heb ik nog niet ontdekt … Wie pakt de handschoen op?
Om antwoord op je laatste vraag te geven: Ik??
Hi Dirk-Jan, leuk stukje!
Beste Dirk-Jan,
je slaat de spijker zeker op zijn kop. Dat komt wel degelijk door het terughoudende en risicomijdende karakater van de Nederlandse (startup-) investeerders. Nederlandse zuinigheid en voorzichtigheid, daar is op zich niets mis mee, maar als je het verschil ziet tussen Duitse investeerders en al helemaal met de jongens uit Sillicon Valley.
De Angelsaksiche cultuur is toch wel meer van; als je een bedrijf (from scratch) groot wilt maken, moet je gewoon risico nemen en er veel geld in (blijven) steken. Niet de " voor een dubbeltje" op eerste rang mentaliteit en alle risico's als investeerder willen afwentelen. Het is natuurlijk het ene uiterster tegen het andere. Even de discussie daargelaten of het nu wel zo gezond is om het op de Rocket Internet manier te doen, zoals bijvoorbeeld met Zalando is geschied, overladen met schulden.
Denk dat we in Nederland daar ook een kans laten liggen om de aanwezig kennis op ecommerce, maar ook van retail niet beter in te zetten en te exporteren met onze handelsgeest en financieel goed ontwikkeld systeem. Klein voorbeeld, waarom zijn er in Duitsland wel veel meer startersfondsen en hebben retailers vaak ook venture capital takken die in succesvolle startups investeren zoals de Otto Group met Eventures (daarnaast bezit de familie Otto ook de grootste winkelcenterontwikkelaar van Europa en houdt zij ook zeer grote belangen in de stenen), zij zien dus echt wel het belang van omnichanneling.
Dan nog even kort de vertaalslag naar mijn eigen praktijkvoorbeeld. Ben recentelijk zelf een tech startup begonnen met een aantal mensen welke zich richt op online EN offline retail.
In Nederland kan ik bijvoorbeeld via acceleratorprogramma's zoals Rockstarter 15.000 euro voor 8% van de aandelen ophalen (dit is algemeen bekend). Bij een vooruitstrevend technologisch bedrijf begrijp je wel dat dat heeeel erg summier is. Zelfs via de investeerderskanalen (als ze ueberhaupt al vanaf het begin van de onderneming willen investeren) is een bedrag tot 100.000 euro al lastig. men stapt liever al in gestarte bedrijven, maar soms zijn er gewoon goede ideen die een bepaalde ontwikkelingstijd nodig hebben en waar dus vooraf er geld en tijd in moet). Terwijl ik via businessangels (mensen die met ondernemen hun geld hebben verdiend en uit de praktijk komen) wel de benodigde bedragen kan binnenhalen.
Mijn ervaring tot nu toe met mijn tech start up en de Duitse startersfonden, angel financiers en pre seed financiers is uitermate goed, dat is niet te vergelijken met Nederland. Men durft risico te nemen en vanaf het eerste moment in goede ideeen te stappen. Dan kun je denken aan de regionen midden met 5 nullen met aansluitend een gekoppelde vervolgfinanciering met 6 nullen onder zeer redelijke condities. Je krijgt vanaf het begin (zelfs nog voordat je je businessplan af hebt) gratis coaches uit het bedrijfsleven toegewezen. Deze schrijven ook meteen je recommendationletter voor de financiering. Hoe top is dat geregeld, nog maar niet te spreken over de samenwerking met het bedrijfsleven, de universiteiten en alle deuren die de financieringspartner voor je openen. Dat doen ze ook uit eigen beweging.
Nederland is en blijft absoluut een topland op te ondernemen, maar de crux ligt hem denk ik dus in de (financieele) infrastructuur. Goede ideeen, maar ook reeds succesvolle internetondernemingen zoeken hun weg naar waar het (groei-)geld beschikbaar is en waardoor het idee / de expansie tot wasdom kan komen en dat is dus helaas niet altijd in Nederland en daarom zullen de succesvolle grote spelers met name uit Duitsland en de UK komen al dan niet gebacked door Amerikaanse investeringsbanken. Hoop hiermee antwoord op je vraag te hebben gegeven vanuit mijn kant vanuit een praktijkvoorbeeld.
@Jeroen dan ben ik benieuwd naar je achternaam of bedrijfsnaam? :)
@Jorij dankjewel!
@David het zit diep bij je? :) dank voor je inhoudelijke reactie!