Twinkle | Digital Commerce

John de Mol ziet brood in e-commerce toekomst PostNL

2017-05-27
180101
  • 1:16

John de Mol heeft een aandeel van 3 procent verworven in PostNL. Volgens bronnen van Het Financieele Dagblad zou hij ‘grote waarde zien in het fijnmazige distributienetwerk van PostNL’. Hij denkt dat het post- en pakketbedrijf zo de komende jaren profiteert van de groei van e-commerce.

De Mol zou ongeveer 67 miljoen euro hebben geïnvesteerd in PostNL. Later kan dit aandeel van 3 procent worden vergroot naar 5 procent. De afgelopen tijd verkocht de mediamagnaat een aantal van zijn bedrijven, waaronder tv-onderneming Talpa (voor in eerste instantie 500 miljoen euro) en productiebedrijf Endemol (voor 5,5 miljard euro).

Verdeling aandelen
PostNL is momenteel slechts voor 11 procent in handen van Nederlandse beleggers. Een aantal Amerikaanse partijen heeft samen het grootste aandeel, van 44 procent.

Meer pakketten, minder post
Het bedrijf zag het volume van pakketbezorging in het afgelopen kwartaal opnieuw groeien, zo meldde het begin deze maand. In juli, augustus en september vervoerde PostNL 8,6 procent meer pakketten dan in dezelfde periode vorig jaar, tegenover 11,2 procent minder poststukken.

Resultaat van de zomer
De groei in pakketten kan het verlies op de postmarkt niet goedmaken voor PostNL. Het bedrijf noteerde 780 miljoen euro omzet in de zomermaanden, 9 miljoen euro minder dan vorig jaar. Het cash bedrijfsresultaat daalde met 26 procent tot 23 miljoen euro, de winst kwam uit op 18 miljoen euro, de helft meer dan een jaar geleden.