Twinkle | Digital Commerce

‘Impact van platforms nog altijd onderschat’

2018-05-16
18121019
  • 2:17

De opkomst van platforms is al jaren een belangrijk thema binnen (onder andere) e-commerce. Volgens hoogleraar Kitty Koelemeijer staat er nog een hoop te gebeuren: ‘We hebben denk ik nog niet half door hoe groot de impact is.’

Dat zei ze bij de kick-off van het vijfde onderzoeksjaar van ShoppingTomorrow. Het thema van deze lustrumeditie is ‘Window to the world’. Dan zijn internationale platforms niet ver weg.

Platforms stuwen groei

Kitty Koelemeijer, hoogleraar Marketing & Retailing aan Nyenrode Business Universiteit, wees erop dat platforms tekenen voor meer dan de helft van de mondiale e-commerce groei. Zeker in Azië en in ontwikkelingsregio’s leiden platforms de dans. Koelemeijer: ‘De retailbestedingen in China en de VS zijn ongeveer gelijk. Het aandeel van e-commerce daarbinnen is in China echter veel groter, en het groeit ook veel sneller.’

Dat heeft voor een belangrijk deel te maken met de aansluiting op het ecosysteem van Alibaba. Chinese ondernemers, groot of klein, werken massaal samen met de e-commerce gigant en indirect dus met elkaar. Er zijn complete webwinkeldorpen ontstaan, met meer (Taobao-)webshops dan inwoners. Ondertussen maken ook miljoenen fysieke papa- en mamawinkels gebruik van Alibaba’s diensten, op het gebied van onder meer bevoorrading, betalingen, financiering, advertising en ga zo maar door. Alibaba is veel verder met ‘new retail’, zoals Koelemeijer dit noemde, dan bijvoorbeeld Amazon.

Prijsdruk

Volgens de hoogleraar is er inmiddels voldoende bewijs voor dat e-commerce platforms leiden tot lagere prijzen. ‘Platforms reduceren zoekkosten’, noemde ze de driver van de prijsdruk. ‘In de VS starten de meeste kopers hun productzoektocht op Amazon. Bundeling van aanbod leidt ook tot minder arbeidskosten door automatisering, tot minder transactiekosten, misschien wel tot deflatie. De combinatie van prijsdruk en consolidatie houdt voorlopig nog wel even aan.’

Platform state of mind

‘Een platform is een state of mind’, benadrukte Koelemeijer vanochtend. Ze wees de expertgroepleden van ShoppingTomorrow op de koper van Hema, Core Equity Holdings. De zelfbenoemde focus van de Belgische investeerder:

Scale platform investments

Koelemeijer hield voor dat de toekomst echt niet alleen is aan reuzen als Alibaba en Amazon. Winner takes all gaat ook volgens haar niet op in de platformeconomie. ‘Maar ik wil hier wel een pleidooi houden voor het platformdenken’, zei ze in Nieuwegein. Zeker fysieke retailers zouden volgens haar moeten kijken hoe ze samen kunnen optrekken op het gebied van onder andere voorraden en data.

‘Franchise is een prachtige basis voor platformontwikkeling’, aldus de hoogleraar ten slotte desgevraagd, ‘maar tot op heden zijn veel franchiseorganisaties territoriaal georiënteerd en bezig met de verdeling van de taart. In plaats van de taart met anderen groter te maken.’

ShoppingTomorrow
Begin dit jaar verscheen het vierde boek van ShoppingTomorrow, waarin de zogenoemde bluepapers van de verschillende expertgroepen zijn gebundeld. Over de rapporten lees je meer in ons dossier ShoppingTomorrow.

Lees ook:
- ‘Ruimte voor tientallen marktplaatsen in niches’ (18 april 2018)
- De multi-sided platformen komen eraan (22 januari 2018)