Twinkle | Digital Commerce

Hema sluit pact met wehkamp

2019-05-21
1018573
  • 2:28

Hema gaat een deel van zijn assortiment verkopen op Wehkamp.nl. De nummers 4 en 13 van de Twinkle100 kondigen een strategische samenwerking aan.

De 'oer-Nederlandse' bedrijven stellen het online kanaal voor non-food artikelen in Nederland verder te willen ontwikkelen. Wehkamp zegt in Hema een geschikte partner te hebben gevonden om het assortiment uit te breiden. Concreet betekent dit dat consumenten vanaf vandaag babyartikelen van Hema op Wehkamp.nl kunnen kopen. Later wordt dit uitgebreid met meer delen van Hema's mode-en lifestyleassortiment.

In een reactie aan Twinkle laat een woordvoerder van wehkamp weten dat, als de samenwerking bevalt, deze waarschijnlijk in augustus verder wordt uitgebreid. 'Met kindermode, maar ook met bed- en badmode voor hem en haar.' De zegsvrouw benadrukt dat het voor nu om een start gaat maar dat een uitbreiding in het verschiet ligt. 'Dat zou heel mooi zijn. Wij zijn twee merken die elkaar erg versterken.'

Dat Hema de samenwerking wilde opzoeken met online platformen, maakte het bedrijf eerder dit jaar bekend tijdens de presentatie van de jaarcijfers. Toen gaf het bedrijf aan ‘voor het eerst in de historie’ via andere retailers zijn productaanbod aan te willen bieden (hoewel er wel ervaringen bekend zijn met verkopen op Amazon en La Redoute). Wehkamp aan de andere kant is al langer bezig om verschillende retailers aan zijn online platform toe te voegen. Zo werkt het Zwolse bedrijf al ruim twaalf jaar samen met C&A en vervolgens met een waaier aan modemerken. Vorig jaar sloot wehkamp een samenwerking met BCC.

Volgens wehkamp is de samenwerking met BCC echter een ander soort samenwerking. 'Daarbij maken wij gebruik van het complete assortiment van BCC. Bij deze samenwerking bepalen wij welke assortiment wij aanbieden.' Daarnaast maakt BCC gebruik van het fulfilmentproces van wehkamp. Ook dat is nu niet zo, maar het Hema-aanbod op wehkamp ligt wel in het distributiecentrum in Zwolle, stelt de woordvoerder. 'Wij bepalen het assortiment en het ligt bij ons op voorraad. Als je bijvoorbeeld een rompertje zoekt dan zie je dat als je het vandaag bestelt, je het morgen in huis hebt. Het is de wehkamp-service.'

'Belangrijke volgende stap'

Volgens Hema-topman Tjeerd Jegen past de alliantie bij de ontwikkeling van de warenhuisketen die afgelopen najaar werd overgenomen door Marcel Boekhoorn. ‘We willen als merk op alle kanalen en op elk moment beschikbaar zijn voor onze klanten. De strategische samenwerking met wehkamp is hierbij een belangrijke volgende stap.’ Wehkamp is vooral blij met de verbreding van het assortiment, zo stelt ceo Graham Harris, die op ad interim-basis aan het roer staat bij wehkamp, nadat Piet Coelewij onlangs aankondigde te stoppen als ceo. ‘Een eigentijds assortiment, een shopervaring waar je blij van wordt en een verrassend gemakkelijke service, dat is waar wehkamp voor staat.’

In een nadere toelichting aan Twinkle laat een woordvoerder van Hema verder weten dat Hema zich als nationaal en internationaal merk wil ontwikkelen. Om te groeien stelt het bedrijf verschillende samenwerkingen met andere partijen aan te willen gaan, waaronder nu dus wehkamp. 'De samenwerking met wehkamp is een belangrijke volgende stap om deze groeiambitie in Nederland vorm te geven.'

Lees ook: Hoe staat Hema er digitaal voor? (18 oktober 2018)