Twinkle | Digital Commerce

Hema gaat via derden verkopen

2019-04-10
1000562
  • [nieuws]
  • 1:23

Hema wil zijn assortiment nog meer beschikbaar maken voor klanten. In het kader daarvan gaat de retailer ‘voor het eerst in de historie’ producten via andere retailers en online platforms verkopen.

Dat staat in het verslag van de jaarcijfers van de nummer 13 van de Twinkle100. De retailer stelt zowel bij nationale als internationale retailers en platforms te gaan verkopen. Als reden hiervoor noemt Hema het veranderende winkelgedrag van klanten. Daarnaast moet dit Hema helpen om een internationaal merk te worden, naast een Nederlands retailbedrijf. Als gevolg daarvan zal Hema in het buitenland ‘Amsterdam’ aan zijn merknaam toevoegen. Mogelijk doet het bedrijf dit om verwarring te voorkomen tussen de Nederlandse Hema en de gelijknamige winkelketen van de Chinese retailreus Alibaba.\

In gesprek met het FD laat topman Tjeerd Jegen weten dat het bedrijf binnenkort overeenkomsten sluit met een Nederlands en internationaal webwarenhuis. Daarnaast komen er deals met grote Duitse en Franse retailers.

'Uitdagende omstandigheden’

Het afgelopen jaar sloot het bedrijf af met een nettoverlies van 232,9 miljoen euro. De omzet van de retailer steeg wel met 2,8 procent naar 1,269 miljard euro. Ceo Tjeerd Jegen spreekt van ‘uitdagende omstandigheden’. Volgens hem had de transitie naar het nieuwe e-commerce platform van Hema en het nieuwe e-dc effect op de resultaten. Ook het warme weer van vorig jaar had gevolgen voor de sales. Verder laat het bedrijf weten de Hema bakkerijen te koop te zetten. De opbrengsten daarvan zullen worden gebruikt om de schulden af te lossen.

Hema werd vorig jaar overgenomen door Ramphastos Investments, de investeringsmaatschappij van ondernemer Marcel Boekhoorn.

Lees ook: 'De replatforming van Hema' (Twinkle 10 2018)