Retailers worden mediabedrijven. Die transitie is in volle gang en Hema zit midden in die ontwikkeling. Tijdens Retail Media Day op 15 mei geven Daniël Franco en Odine van den Broeke van Hema een exclusief kijkje achter de schermen hoe de retailer zijn miljoenenbereik inzet. Én ze delen een preview van enkele nieuwe proposities.
‘Retail media blijft een interessant en groeiend fenomeen binnen marketing’, zegt Franco, Head of Retail Media & Advertising bij Hema. ‘De termen en definities willen nog wel eens verschillen, maar voor ons is het het verwaarden van ons waardevolle bereik richting partners. Als adverteerder, maar ook als publisher vind ik het een zeer kwalitatieve toevoeging aan de marketingmix.’
Van den Broeke, Lead retail media & secondary revenue bij Hema, deelt deze visie: ‘Retail media blijft een interessant en hot topic, ook voor de aankomende jaren. Daarnaast is het zeker ook nog een domein waar veel winst te boeken valt als het gaat om educatie en volwassenheid binnen de netwerken zelf.’
Over de rol van Hema zegt Franco: ‘Hema is een bekende Nederlandse retailer met een erg groot bereik. Dat bereik wordt sinds begin 2024 ingezet om adverteerders te helpen relevante doelgroepen te bereiken, zowel in de winkelstraten met het schermennetwerk als op Hema.nl. Binnenkort zullen er verschillende andere proposities toegevoegd gaan worden aan de beschikbare kanalen. We zullen hier tijdens Retail Media Day meer over uitweiden.’
Kwaliteit en transparantie
Beiden verwachten verdere groei voor retail media. ‘Met het wegvallen van first party cookies zal er ook meer vraag zijn naar data en targeting-mogelijkheden bij retailers’, stelt Franco. ‘Retailers zullen langzaam meer een mediabedrijf worden. De concurrentie zal vermoedelijk verder toenemen, wat het nog belangrijker maakt dat er veel energie gestoken wordt in kwaliteit en transparantie.’ Van den Broeke vult aan: ‘De verwachting is dat het wereldwijd, maar ook in Nederland zal blijven groeien.’
Tot slot benadrukken beide sprekers dat Nederland zeker kansen heeft om verder te groeien binnen retail media. Van den Broeke besluit: ‘Er zijn nog enorme stappen te zetten wereldwijd, helemaal omdat het fenomeen retail media nog vrij nieuw is. In Nederland lopen we niet per se voorop, maar hebben we wat mij betreft zeker een voortrekkersrol.’
Retail Media Day
Op donderdag 15 mei komen de retailers, merkproducenten, retailmedia specialisten en belangenorganisaties bij elkaar om verhalen, kennis en ervaringen met elkaar uit te wisselen tijdens de tweede editie van Retail Media Day. Mis het niet! Kom op 15 mei naar Media Plaza, Utrecht. Bestel hier je ticket met korting
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Hoe Hema zich ontpopt als mediabedrijf: ‘Retail Media staat nog maar aan het begin’