De impact van de platformeconomie op het Nederlandse online retaillandschap is ‘enorm en nauwelijks te onderschatten’, stelt Cor Molenaar.
Twinkle sprak de bijzonder hoogleraar over zijn nieuwe boek, ‘Het einde van concurrentie’ getiteld. Ondertitel: ‘Zaken doen in de platformeconomie.’
Krachtentenbundeling en netwerkeffecten
Volgens Molenaar ontstaat er per categorie één dominant platform (Booking.com voor hotels, Thuisbezorgd.nl voor maaltijden, Amazon voor producten bijvoorbeeld). ‘Dat wordt dan min of meer de markt, waarin iedereen verbonden is’, vertelt hij in het nieuwe nummer van Twinkle. ‘De aanbieders op het platform krijgen marketingadvies over welke producten ze het beste wanneer tegen welke prijs kunnen aanbieden. Door de krachtenbundeling en de netwerkeffecten spreek je niet meer van concurrentie, vandaar de titel van mijn boek. Er bestaat straks praktisch alleen nog concurrentie tussen platforms, bijvoorbeeld van grote platforms tegen platforms in niches.’
Impact van platformisering
Het heeft grote gevolgen voor het Nederlandse online winkellandschap. ‘Enorm en nauwelijks te overschatten’, noemt Molenaar de impact van platformisering. ‘Laten we zeggen dat er vijfendertigduizend webwinkels zijn in Nederland. Daarvan zullen er vierendertigduizend een slapend bestaan gaan leiden. Ze sluiten niet per se, maar er wordt geen echte energie meer ingestoken, de ondernemers gaan wat anders doen voor de kost. Leegstand in de winkelstraten kan iedereen heel goed zien, online ligt dat anders, maar de gevolgen zijn reusachtig.’
Aanhaken of afhaken
Molenaar, bekend als auteur van boeken als 'Het eind van winkels?', adviseert webwinkeliers onder andere om aan te haken op platforms. 'Zo blijf je in ieder geval op de korte termijn overeind.' De poort openen voor andere aanbieders kan perspectief bieden, maar een aggregator is nog geen platform volgens de hoogleraar. 'Om zelf echt een platform te worden moet je hele organisatie op de schop.'
Het nieuwe boek van Cor Molenaar wordt vanmiddag gepresenteerd in Amsterdam. Het interview met de bijzonder hoogleraar staat in het nieuwe nummer van Twinkle, dat ook vandaag verschijnt.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
‘Tienduizenden Nederlandse webwinkels in slaapstand’
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.