Twinkle | Digital Commerce

Verlies Picnic komt neer op circa helft omzet

2019-01-11
1024575
  • 2:44

Picnic heeft 2017 afgesloten met een verlies van 45,5 miljoen euro, blijkt uit de jaarrekening. ‘Het verlies van vandaag is de winst van morgen’, reageert medeoprichter Michel Muller.

RetailTrends schreef gisteren als eerste over de verrichtingen van de app only supermarkt in 2017, het jaar waarin Picnic 100 miljoen euro aan groeigeld ophaalde bij Nederlandse familiefondsen. Dat geld werd en wordt gestoken in de expansie van het bedrijf; Picnic wil in drie jaar tijd ongeveer tienduizend mensen aannemen, vijf distributiecentra en zeventig hubs openen. ‘Het wordt helemaal geïnvesteerd in Nederland. En er gaat geen euro naar ons’, verzekerden de oprichters bij de bekendmaking van de kapitaalinjectie.

45.498.733 euro

Het nettoresultaat over 2017 is een verlies van 45.498.733 euro, blijkt uit de eind december bij de Kamer van Koophandel gedeponeerde jaarrekening. De uitgaven, van een kleine 61 miljoen euro, lagen vele malen hoger dan het operationele bruto resultaat van 13,4 miljoen euro. In 2016, het eerste volledige jaar van Picnic, bleef het verlies nog beperkt tot 5,8 miljoen euro.

'Winstgevendheid naar achter geschoven'

Picnic, dat in de clinch ligt met de FNV, heeft wel een idee wanneer er zwarte cijfers geschreven kunnen worden. Maar Muller concretiseert dat niet: ‘Elke keer stellen we ons groeipad bij en gooien we investeringen in de strijd. Daarmee vergroten we onze capaciteit, maar verschuift de winstgevendheid misschien iets naar achter’, citeert RetailTrends de ondernemer. Met een Nederlandse online omzet van 75 miljoen euro in 2017 bezet Picnic plaats 25 in de laatste Twinkle100. Ondertussen is het bedrijf ook in Duitsland ‘op een groeipad gesprongen’, aldus Muller gisteren. ‘Daar gaat dit jaar ook veel gebeuren.’

Rendement

Niet alleen bij Picnic, dat eind september 2015 de eerste boodschappen bezorgde in Amersfoort, gaat de kost voor de baat uit. Ook supermarktbedrijven worstelen met de koppeling van online groei aan rendement. Zo heeft Albert Heijn nog nooit winst gemaakt met zijn e-commerce activiteiten, waar het al in het vorige millennium mee begon. Gevleugeld is de uitspraak van Ton van Veen, cfo van het ook online ambitieuze Jumbo. Hij sprak van ‘een hypotheek op toekomstige winstgevendheid’. Dat is alweer drieënhalf jaar geleden.

Opdraaien voor de last mile

De hoge kosten die supermarkten moeten maken voor de levering van hun producten staan een rendabele operatie in de weg. Consumenten gaan daar niet voor opdraaien; uit een onderzoek van Capgemini bleek gisteren dat slechts 1 procent van de Nederlandse webshoppers bereid zou zijn om de volledige reële kosten voor boodschappenbezorging te betalen. En dus zoeken online food-aanbieders naar manieren om hun last mile kosten te drukken; zo is Jumbo begonnen met levering vanuit hubs, wat Picnic vanaf de start doet.

Michiel Mullers kostenanalyse

Muller zei in het najaar van 2016 al dat Picnic winstgevend zou kunnen draaien als de investeringen in groei buiten beschouwing worden gelaten. Hij rekende toen voor in het FD. ‘Iedere retailer wil een brutomarge van 30 procent over zijn producten en hoopt er 5 procent aan over te houden. Dan heb je dus 25 procent aan marge.' Picnic moet daaruit de kosten voor thuisbezorging (gratis voor de klant) betalen, maar het maakt geen kosten voor de huur voor winkelpanden, met vakkenvullers, caissières en voorraden. Muller: 'Als wij naar een nieuwe stad gaan, hebben we alleen een eenvoudig gebouwtje nodig waar de bezorgers hun boodschappenkratten komen ophalen.’

Lees ook: Wanneer wordt er geld verdiend aan online boodschappen? (Twinkle 4-2018)