Twinkle | Digital Commerce

Cowboy heeft miljoeneninvestering nodig

2024-07-12
1000562
  • [nieuws]
  • 1:48

Het Belgische e bike merk Cowboy heeft nog een laatste miljoeneninvestering nodig voor het volgend jaar zwarte cijfers belooft te draaien. Het merk boekte vorig jaar voor het eerst een omzetdaling maar wist wel zijn verlies te beperken.

Volgens De Tijd moeten vooral de inkomsten van de verkoop van abonnementen op allerlei diensten daarbij helpen. De omzet zakte vorig jaar met 17 procent naar 33,7 miljoen euro. Dat komt volgens Cowboy vooral omdat de omzetcijfers van 2022 uitzonderlijk hoog waren als gevolg van leveringsproblemen met in 2021 bestelde fietsen. Die konden pas op grote schaal bezorgd worden in 2022.

Transformatiejaar achter de rug

Cowboy gooide in 2023 het roer drastisch om. Na jaren van steeds verder oplopende miljoenenverliezen maakten de investeerders duidelijk dat het de hoogste tijd was dat Cowboy op eigen benen leerde staan, schrijft De Tijd. Een nieuw businessplan en een stevige saneringsoperatie die tientallen werknemers hun baan kostte, moesten het geldlek dichten. Details over hoeveel geld Cowboy zoekt en tegen wanneer het de operatie hoopt te hebben afgerond, wilde het management niet geven aan de krant.

Samenwerking met fietsenwinkels

Het bedrijf hoopte door samen te werken met onafhankelijke fietswinkels in heel Europa meer klanten te trekken en naamsbekendheid te verwerven. Dat liep anders dan van te voren bedacht. 'We hebben het afgelopen jaar veel geleerd', zegt co-oprichter Adrien Roose tegen De Tijd. 'We dachten eerst dat we onze fietsen bij zoveel mogelijk fietswinkels moesten zien te krijgen, maar we hebben gerealiseerd dat we beter af zijn met minder, maar grotere en betere partners. Partners die niet alleen de fietsen willen verkopen, maar die ze ook willen onderhouden én die bereid zijn om Cowboys te onderhouden die elders zijn gekocht, bij een andere dealer of online, bijvoorbeeld.'

Eerdere investering

Maart vorig jaar heeft het e-bikemerk al een investering van 10 miljoen euro opgehaald. Het geld kwam van bestaande geldschieters. Het bedrijf wist de afgelopen jaren geen winst te maken maar volgens ceo Adrien Roose moet dat met deze nieuwe investering wel lukken. ‘Deze zomer zullen we de eerste tekenen van winstgevendheid zien. 2024 wordt het eerste volledige winstgevende jaar.’ Nu blijkt dat er toch nog een nieuwe investering nodig is.