Data gebruiken om een positieve klantimpact te realiseren. Op het Data Driven Commerce Event vertelt Tjaard Prins, lead data consultant bij Centraal Beheer, hoe bedrijven dat kunnen realiseren. Hij licht alvast een tipje van de sluier op.
Waar komt jouw passie voor data vandaan?
Ik houd van puzzelen en ben van jongs af aan geïnteresseerd in het marketingvak. Tijdens mijn studie kwam ik erachter dat er een wereld aan data schuilgaat achter de marketingwereld en dat was voor mij de perfecte combinatie: marketing & data. Data spreekt. Data liegt niet. Onderbuikgevoel is te staven met data en/of modellen. De huidige wereld waarin zoveel data gegenereerd wordt is een walhalla voor data-analisten en datawetenschappers.
Wat voor invloed heeft data op jouw organisatie?
Data heeft een enorme impact op onze organisatie. Centraal Beheer is van origine al een sterke direct marketing machine, waar data-driven werken in het DNA van de medewerkers zit. Het zal niemand verbazen dat verzekeraars veel data hebben en die onder meer gebruiken om de premies voor hun klanten te bepalen. Op de marketingafdeling waar ik werk, gebruiken we data met name om de effectiviteit van onze campagnes te bepalen en te verbeteren.
Wat is het grootste misverstand op het gebied van data-inzet?
Mensen denken vaak in termen van ingewikkelde data-integratietrajecten als ze data uit verschillende bronnen willen combineren. Natuurlijk zou het perfect zijn als we álle data op één plek hebben, maar begin eerst maar eens met het samenbrengen van de inzichten uit de verschillende bronnen. Er zijn veel tools tot je beschikking om je daarbij te helpen.
Wat is de belangrijkste les over data die je hebt geleerd?
Als gezegd, data spreekt. Data liegt niet. Maar je moet er wel voor waken dat die niet op de verkeerde manier gebruikt wordt. Kijk goed naar de definities en aannames achter inzichten die gepresenteerd worden. En blijf de agency’s waar je mee samenwerkt challengen.
Zijn er bedrijven die voor jou als voorbeeld dienen, als het gaat om data?
Verwachtingen van de klant omtrent service worden alsmaar groter. Bedrijven als Zappos en Coolblue zijn daar aardig op ingesprongen. We zien dergelijke bedrijven meer als voorbeeld dan grote techgiganten als Google, omdat we meer geloven in het centraal stellen van de klant en de dienstverlening naar de klant toe. Data is in dat licht niets meer dan een middel dat je helpt om de klant centraal te stellen. Maar het is wel het meest belangrijke middel.
Data Driven Commerce Event vindt plaats op donderdag 14 februari in Van der Valk Hotel in Utrecht. Ga hier naartoe voor meer informatie.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Tjaard Prins: 'Data is niets meer dan een middel'
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.