De vier grote Britse supermarkten leggen gemiddeld 5 tot 7 pond toe op een levering. Daarmee is de bezorging van boodschappen een extreem verlieslatende activiteit. Toch strijden de supers hard om de online klant.
De berekening komt van retailconsultant Dan Murphy, verbonden aan Kurt Salmon. Volgens hem schrijven Tesco, Asda, Sainsbury's en Morrisons dieprode cijfers met hun e-commerce activiteten: ‘En hoe meer bestellingen ze aantrekken, hoe meer geld ze verliezen.’
Bezorgkosten
Volgens Murphy wordt levering aan huis nooit zo profijtelijk als fysiek supermarktbezoek, tenzij de bezorgkosten flink omhoog gaan. Daar deinzen de supers voor terug, bang om marktaandeel te verliezen. Bezorgabonnementen verhogen de loyaliteit van klanten, maar ze drukken de gemiddelde compensatie voor een levering.
Verlieslatend
‘Een hypotheek op toekomstige winst.' Zo noemde Jumbo’s cfo Ton van Veen de webwinkel van de Brabantse supermarktketen. ‘Een verlieslatende activiteit, maar wel een die nieuwe klanten oplevert’, zei directeur Jan Brouwer over e-commerce bij Plus. Ook Albert Heijn, dat al in het vorige millennium ervaring opdeed met thuisbezorging, zou nog geen winst boeken met zijn online activiteiten.
Picnic
Nieuwkomer Picnic doet dat ook niet, maar zonder alle investeringen in groei zou dat volgens de ondernemers erachter wél zo zijn. Michiel Muller rekende onlangs voor in het FD. ‘Iedere retailer wil een brutomarge van 30 procent over zijn producten en hoopt er 5 procent aan over te houden. Dan heb je dus 25 procent aan marge.' Picnic moet daaruit de kosten voor thuisbezorging (gratis voor de klant) betalen, maar het maakt geen kosten voor de huur voor winkelpanden, met vakkenvullers, caissières en voorraden. Muller: 'Als wij naar een nieuwe stad gaan, hebben we alleen een eenvoudig gebouwtje nodig waar de bezorgers hun boodschappenkratten komen ophalen.’
Lees ook: 'Nederlander doet 5 procent boodschappen online' (14 september 2016)
NB: in afhaalpunten buiten de supermarkt ('stand alone') lijken consumenten maar weinig interesse te hebben. Daarover leest u meer in het novembernummer van Twinkle.
Supermarkten kunnen volgens mij heel goed up-sellen/cross-sellen door complete menu's aan te bieden. Een optie waarbij je ineens een heel menu in je winkelmand kunt doen. Dit wordt weinig en ook weinig creatief gedaan, merk ik.