Singles Day, de uit China overgewaaide tegenhanger van Valentijnsdag, groeit in populariteit in Nederland. Veel webwinkeliers komen (in de aanloop naar) zondag met speciale aanbiedingen.
Bol.com zette vorig jaar al specifiek in op Singles Day. Dit jaar ging er een flinke marketingschep bovenop. Er wordt dan ook drie keer zoveel (!) omzet voorzien als vorig jaar op 11 november. ‘We zien dat in Nederland, maar ook in België, steeds meer enthousiasme is voor internationale retaildagen, zoals Black Friday. Ook Singles Day is inmiddels ontdekt', aldus commercieel directeur Margaret Versteden deze week.
Ook onder andere BCC, Plein.nl en KLM komen met speciale acties om van Singles Day te profiteren.
Singles Day wordt doorgaans gepresenteerd als een 'persoonlijk verwenmoment', om met retailhoogleraar Kitty Koelemeijer te spreken. Douglas bestempelt Singles Day als de 'officiële dag van eigenliefde' (pdf). 'Douglas is een van eerste ondernemingen in Europa die haar marketingactiviteiten van november richt op Singles’ Day', stelt de parfumerieketen uit Duitsland.
Tientallen miljarden op één dag
Singles Day is, ook mondiaal gezien, de grootste winkeldag van het jaar. Alleen op de platforms van Alibaba werd vorig jaar al voor 21,7 miljard euro gekocht. Dat is bijna net zoveel als de totale Nederlandse consumentenbestedingen in heel vorig jaar.
Hollandse waar
Hollandse waar is populair onder Chinese koopjesjagers. Een aantal Nederlandse merken is deze dagen extra actief, waaronder G-Star RAW. Deze strategische handelspartner van Alibaba beleefde vorig jaar rond Singles Day zijn debuut op de catwalk van de Tmall Collection Show. In de aanloop naar de komende elfde van de elfde is het Amsterdamse bedrijf opnieuw van de partij.
See now - buy now
G-Star’s general manager e-commerce Jeffrey Duyvesteijn heeft Singles Day zien veranderen, vertelde hij eerder aan Twinkle: ‘De eerste jaren was het vooral een kortinggedreven evenement, maar de laatste tijd is er ook plaats voor de verkoop van meer exclusieve artikelen. Het is een see now - buy now show waarbij consumenten via hun mobiele telefoon de show bekijken en direct een bestelling kunnen plaatsen.’
Van copycats naar voortrekkers
In Nederland lijkt het vooralsnog vooral om kortingsacties te gaan, maar dat kan naar Chinees voorbeeld veranderen. In het Westen wordt tegenwooridg sowieso veel naar het Oosten gekeken, merkt Nick Botter van Salesforce. De Nederlander helpt retailklanten van het softwarebedrijf in Europa, het Midden-Oosten en Afrika. 'Waar China voorheen vooral gezien werd als het land van de copycats hebben ze nu het voortouw genomen. Europa neemt de trends jaren later over. In plaats van China als bedreiging te zien, is het belangrijk om dit krachtige land in de gaten te houden en als leermeester te zien.' Hij wijst in dit licht onder andere op de data- en daarmee klantvraaggedreven modellen, de versmelting van online en offline en de cashless samenleving in China.
In de watten
Nog los van de te leren lessen uit China kunnen Nederlandse retailers meeliften op Singles Day. Botter wijst op de interessante timing. Singles Day gaat aan de Amerikaanse koopjesdagen, Sinterklaas en Kerst vooraf: ‘Zo kunnen mensen voor de winter- en de feestdagen zichzelf lekker in de watten liggen.’
Anders dan bij Sinterklaas en Kerst kopen mensen op Singles Day cadeautjes voor zichzelf. Hoewel het ook een geschikt moment kan zijn om tegen behoorlijke korting de decembercadeautjes vast in huis te halen.
Zie ook het artikel over het koopjesseizoen uit het laatste nummer van Twinkle: Kopen, kopen, niet kijken.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Hoe Singles Day ook een Nederlands uitverkoopfenomeen wordt
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.