Twinkle | Digital Commerce

Ahold Delhaize opent 'robotlab' in Delft

2018-11-12
1000562
  • 1:51

Afgelopen april maakte Ahold Delhaize bekend met enkele Amsterdamse universiteiten onderzoek te doen naar de mogelijkheden van Artificial Intellegence binnen retail. Nu, ruim een half jaar later, wordt die samenwerking uitgebreid.

Aan het AIRlab (Artificial Intelligence for Retail lab), werkte het moederbedrijf van onder andere Albert Heijn en bol.com tot voor kort alleen samen met de Universiteit van Amsterdam(UvA) en Vrije Universiteit Amsterdam(VU). Daar komt nu de TU Delft bij. Met de expansie breidt Ahold Delhaize zijn zoektocht binnen AI, naast geografisch, ook in de breedte uit. Waar AIRlab Amsterdam, dat is gesitueerd in het Innovation Centre for Artificial Intellegence(ICAI), zich vooral richt op Machine Learning en data, wil Ahold Delhaize in Delft juist kennis opdoen binnen het domein robotica.

Wijnadvies

Met de twee labs, die intensief met elkaar samenwerken, wil Ahold Delhaize niet alleen kennis opdoen, het moet ook worden toegepast in de praktijk. Al is het volgens CEO Frans Muller nog te vroeg om dat te concretiseren. ‘We weten nog niet wat we nog niet weten.’ Hij kan dan ook nog niet zeggen wanneer klanten van bijvoorbeeld bol.com of Albert Heijn wat gaan merken van de technologische speurtocht. Wel schetst hij enkele voorbeelden van mogelijke uitkomsten van het AIRlab. ‘Het schap kan je bijvoorbeeld adviseren welke wijn past bij het juiste gerecht. Of je moet denken aan het bepalen van de snelste winkelroute.’ Ook oplossingen voor de last mile liggen volgens Muller voor de hand.

‘Achtergrond uitleggen’

Tijdens de presentatie vandaag in ondernemerscentrum Yes!Delft benadrukte Muller het belang van AI binnen de retail. ‘Het is belangrijk voor de toekomst. We hebben ook een verantwoordelijkheid in Nederland om wetenschap te ondersteunen. Met Albert Heijn en bol.com hebben we twee retailers die heel dichtbij de klant en de maatschappij staan. Het is daarom van belang om de achtergrond uit te leggen.’

De samenwerking met de TU Delft duurt in ieder geval vier jaar. Dat werd vandaag contractueel vastgelegd. Een team van internationale onderzoekers van de TU Delft gaat voor het concern onderzoek doen naar technologie op het gebied van robotica. Met onderzoeksinstituut RoboValley en startupfabriek Yes!Delft wordt vervolgens naar concrete toepassingen binnen de retail gekeken.

Muller sluit niet uit dat Ahold Delhaize in de toekomst meer samenwerkingen met Nederlandse universiteiten opzet.