Twinkle | Digital Commerce

Singles Day bij Alibaba: 'Miljard dollar na twee minuten'

2017-12-11
1000562
  • [nieuws]
  • 1:49

De recordomzet van 13,8 miljard euro die Alibaba tijdens Singles Day 2016 draaide, werd het afgelopen weekend halverwege de dag al gebroken; de totaalomzet bereikte een mijlpaal van 25,3 miljard dollar, ofwel zo'n 21,7 miljard euro.

Het bedrag dat vorig jaar de omzetten van Black Friday en Cyber Monday in de VS veruit overtrof, groeide dit jaar daarmee met 39 procent. Daarvan kwam negentig procent binnen via de mobiels van Chinese consumenten, tegenover 85 procent vorig jaar. Ruim 140.000 merken en verkooppartners deden mee aan de 'elfde van de elfde'.

New Retail

'Shopping is entertainment en dat heeft Singles Day 2017 opnieuw bewezen', verklaart Roland Palmer, Managing Director Alibaba Benelux. 'De omzet tijdens de eerste twee minuten en een seconde van het Global Shopping Festival alleen al kwam uit op 1 miljard dollar. Alibaba gelooft erin dat de samensmelting tussen online en offline de toekomst voor retail is. Dit jaar heeft het Global Shopping Festival aangetoond hoe New Retail kan zorgen voor een shopervaring waarbij alle mogelijke kanalen zijn geïntegreerd.'

256.000 transacties per seconde

Alibaba's betaaldienst Alipay verwerkte dit jaar in totaal 1,48 miljard transacties, een stijging van 41 procent ten opzichte van 2016; in piekdruktes haalde dat aantal 256.000 transacties per seconde. De Chinese e-tailreus benadrukt graag de aandacht voor internationalisering; dat leverde orders op vanuit 225 landen en regio's, meldt het bedrijf, dat de meeste buitenlandse klanten won in Japan, de Verenigde Staten, Australië, Duitsland en Zuid-Korea.

Bol.com: 'Drukste zaterdag tot nu toe'

Ook Nederlandse e-tailers lieten het fenomeen niet aan zich voorbijgaan. Bol.com, dat dit jaar voor het eerst uitpakte op Singles Day, is tevreden met de resultaten. 'Het is de tot nu toe drukste zaterdag van het jaar qua bezoek bij bol.com geworden. We hebben tienduizenden items in 24 uur verkocht', laat woordvoerder Marjolein Verkerk weten aan Twinkle. Bol.com maakt geen exacte omzetcijfers bekend, maar die 'heeft de verwachtingen overtroffen'. Op de 'verwendag voor jezelf' verkocht de aanvoerder van de Twinkle100 vooral veel parfums, gevolgd door andere artikelen op het gebied van persoonlijke verzorging, zoals make-up.

Lees ook: '11-11: Nederlandse e-tailers in China' (10-11-'17)