Twinkle | Digital Commerce

Allemansvriend op slaapgebied

2018-09-10
980551
  • [interview]
  • 6:01

Op één van de muren in het Moordrechtse kantoor van Dekbed-Discounter.nl staat een lijfspreuk geschilderd: ‘Hocus pocus keep the focus.’ De muur is van de directiekamer van oprichter en ceo Niels Verwij en compagnon Maurice Rustwat (coo), de aanmoediging een geheugensteuntje om in lijn met duizelingwekkende groeicijfers het hoofd niet te verliezen: liever één ding goed uitvoeren dan tien half. Laat iedereen doen waar-ie goed in is, dan sta je samen sterk, luidt het credo bij de e-tailer in beddengoed.

Op het moment van schrijven zijn de laatste dagen aangebroken van het verblijf in Moordrecht: Dekbed-Discounter.nl neemt zijn intrek in een gloednieuw kantoor in Gouda. Daar worden de inmiddels 43 medewerkers gehuisvest. Orders worden verstuurd vanuit een volautomatisch voorraadmagazijn in Breda, waar Montapacking de fulfilment uit handen neemt. Dat is hard nodig, want de omzet stijgt met sprongen: na de 20 miljoen euro van het afgelopen jaar verwacht Dekbed-Discounter.nl in 2018 te verdrievoudigen. ‘Al met al een jongensboek’, vat coo Maurice Rustwat de beleving samen. ‘We zeggen met regelmaat tegen elkaar: we hebben het idee dat we nooit meer hoeven te werken, omdat we alleen maar met leuke dingen bezig zijn. Er zijn geen remmingen, alles wat we bedenken, kunnen we uitvoeren.’

Het is slechts vier jaar geleden dat de destijds net afgestudeerde ceo Niels Verwij in een gehuurd Gouds kantoor van 30 vierkante meter, gewapend met 5.000 geleende euro’s van zijn ouders, in de ondernemerswereld dook. Hij startte met dagaanbiedingssites en bestierde al gauw veertien webshops. ‘Ik merkte dat beddengoed hard liep. Er ging onderweg weinig aan stuk, het kende niet veel garantiegevallen en er waren veel tevreden klanten omdat een dekbed in het echt vaak mooier is dan op de productfoto online. Toen dacht ik, hier moet ik mee verder.’

Rustwat trad in maart 2017 toe tot het bedrijf van Verwij, evenals compagnons Geert Roza (cto) en Joppe de Schepper (cfo). De vier compagnons vonden elkaar in de optelsom van ieders pluspunten. ‘De commerciële kant van Dekbed-Discounter.nl is nog steeds heel goed, maar er ligt nu een basis waarmee we vervolgstappen kunnen zetten. Anders was de groei dit jaar zo’n beetje op zijn einde gelopen.’

Van start-up naar scale-up

Het bijbenen van die groei in organisatorisch opzicht bleek geen overbodige luxe: Dekbed-Discounter.nl noteerde 3.800 procent omzetstijging in vier jaar tijd, terwijl het aantal bestellingen met 3.200 procent toenam. Recente voorbeelden van Athleteshop en leapp laten zien dat onstuimige groei een onderneming onverhoeds de das om kan doen. ‘We zetten vol in op de commerciële kant, waar de kracht van Dekbed-Discounter.nl ligt, maar bouwen net zo hard aan het fundament’, benadrukt Rustwat. ‘Het is altijd afwachten hoe de toekomst zich gaat ontwikkelen, maar we zijn er in elk geval op ingericht om nog meer groei aan te kunnen. Het begint niet aan alle kanten te barsten op het moment dat de omzet toeneemt, wat je vaak wel ziet.’ Verwij vult aan: ‘De groei is onstuimig, maar verloopt heel professioneel en dat is uniek. Het probleem van webshops is dat het zó hard kan gaan; er is niemand die in zijn eentje ineens een bedrijf van vijftig man aankan. Daarom is het goed om compagnons te hebben met dezelfde belangen, want dan heb je allemaal dezelfde stip op de horizon: dáár gaan we heen.’

Landingspagina

In het nieuwe pand in Gouda, 2.000 vierkante meter groot, bevinden zich zes showrooms. Die worden gebruikt voor productfotografie, maar geïnteresseerde en oriënterende klanten kunnen er ook een kijkje nemen. Rustwat: ‘We fotograferen er grotere artikelen als boxsprings en matrassen en ook producten van onze eigen merken Dekbed-Discounter, DLC en Presence, zoals dekbedovertrekken en hoeslakens.’ De verhouding van het eigen merk in het assortiment van Dekbed-Discounter.nl ligt rond de 20 procent; dat aandeel mag in de toekomst nog ietsje hoger. ‘Beddengoed heeft niet echt een hoge merkbekendheid’, vertelt Verwij. Rustwat: ‘Alles wat we niet kunnen krijgen van bestaande leveranciers, produceren we zelf, om voor iedereen iets moois te hebben. Dat is het uitgangspunt. Wij hebben simpelweg één doelgroep: mensen die slapen. Die doelgroep moet bij ons terecht kunnen.’

Het bedrijf ziet daarbij de merkbekendheid van Coolblue als streefwaarde. ‘Een tijdje geleden was mijn droger kapot, ik moest een nieuwe hebben. Dan ga ik niet naar Google, maar naar Coolblue en daar typ ik “droger” in’, verklaart Rustwat. ‘Dat vinden wij heel knap, hoe dat bedrijf het voor elkaar krijgt om top of mind te zijn bij de consument. Dat je, zonder erover na te denken, meteen daarnaartoe gaat en iets koopt als je iets uit die productgroep nodig hebt – omdat je weet dat alles geregeld is. Dat is precies wat wij willen bereiken, een allemansvriend zijn op het gebied van slapen: dat consumenten naar ons komen voor een kussensloop, een nieuw bed, een hoeslaken.’ Dekbed-Discounter.nl is overigens al aardig op weg wat die merkbekendheid betreft: uit onderzoek dat de Twinkle100-speler heeft laten uitvoeren, bleek dat rond de 60 procent van de Nederlanders bekend is met de webwinkel. ‘Het zou leuk zijn als dat toenam. Bijvoorbeeld naar dat van Blokker – die heeft 95 procent.’

Om dat te bereiken zet de webshop flinke marketingmiddelen in: naast grootschalige reclamecampagnes zijn er scherpe stuntprijzen. ‘Gisteravond werd ik nog gebeld door een vriend: “Ik heb een dekbedovertrek van € 24,95 gekocht en ik krijg er een dekbed bij ter waarde van 160 euro. Hoe kan dat nou?”’, zegt Verwij. ‘Wij doen dingen waarvan mensen denken, dit kan niet. Dat is heel goed voor de conversie.’

Boxspringlease

Wie aanhikt tegen de aankoop van een nieuw bed, krijgt sinds begin dit jaar bij Dekbed-Discounter.nl de optie dat niet te kopen, maar te huren. Verwij: ‘We begonnen daarmee als softlaunch in november vorig jaar, sinds januari geven we er meer gas op. Het is voor klanten een stukje gemak. In de winkel moet je binnen tien minuten beslissen over een bed waar je tien jaar op gaat liggen, dat is eigenlijk best raar. Wij geven vijf jaar garantie. Wil je een nieuwe topper of je ligt niet lekker, dan lossen wij ’t op.’ Rustwat vult aan: ‘We verhuren niet zozeer bedden, maar vooral slaapcomfort.’ Uit klantrecensies spreekt waardering, constateren de heren: ‘We hebben nu 110 reviews, waarvan 99 vijf van de vijf sterren geven. We kregen zelfs een gedicht.’ Verwij ziet een uitbreiding naar producten in lagere prijscategorieën ook nog wel voor zich, of een flexibilisering van looptijden. ‘Een kussen of een luxe dekbed van dons. En daarbij randartikelen verkopen die ondersteuning bieden aan het product, bijvoorbeeld een spray waarmee je je kussen weer fris maakt. Een oplossing waarbij je niet ineens een dure aankoop hoeft te doen om over slaapcomfort te beschikken.’

Plannen: hogere segment

Om als ‘slaapwarenhuis’ iedereen van dienst te kunnen zijn, ontwikkelt Dekbed-Discounter.nl momenteel producten voor het hogere segment, waar tot dusver vooral het lagere en middensegment aangesproken werden. Verwij: ‘Luxe kwaliteit, denk aan Vandyck, katoen, satijn, linnen, dat gaan we allemaal verkopen. De prijzen ervan zullen een stuk lager zijn dan die van de huidige merken en de kwaliteit een stukje hoger, dus we gaan die markt flink op z’n kop zetten.’ Rustwat vult aan:‘We peilen regelmatig waar mensen naar op zoek zijn, aan de hand daarvan creëren we nieuwe producten om ervoor te zorgen dat we echt die onestopshop kunnen zijn op slaapgebied. En we willen heel Nederland van dienst zijn, dus moeten we alle kwaliteiten hebben.’

Over Dekbed-Discounter.nl
Dekbed-Discounter.nl, één van de snelste stijgers in de Twinkle100, verwacht dit jaar een omzet van zeker 50 miljoen euro te draaien. Dagelijks verwerkt het bedrijf tussen de tweeduizend en drieduizend orders en het verstuurde recentelijk de miljoenste bestelling. Naast de verhuizing deze zomer van het voorraadmagazijn en kantoor, krijgt de webwinkel in september een nieuwe website, een nieuw klantenservicesysteem en een rebranding. In september gaat bovendien een aparte zakelijke afdeling van start, waar onder meer hoteleigenaren, ziekenhuizen en verhuurders van studentencomplexen terecht kunnen.

Lees ook: 'Mysteryshopper bezoekt Dekbed-Discounter.nl' (Twinkle 10-2017)