Mysteryshopper Jurgen Nijhuis bezoekt voor Twinkle webshops uit de Twinkle100. Streng, kritisch en rechtvaardig beoordeelt hij de sites op een flink aantal punten. Deze keer bezoekt hij Dekbed Discounter.
Per onderwerp geef ik een waardering van:
* slecht
** matig
*** neutraal
**** goed
***** uitstekend
Algemene eerste indruk ****
Toen ik van de Twinkle-redactie de naam Dekbed-discounter.nl doorkreeg als site om te reviewen verwachtte ik eerlijk gezegd een wat schreeuwerige, goedkoop aandoende website vol bont vormgegeven aanbiedingen en kortingen. Maar toen ik de site bezocht viel dat schreeuwerige karakter reuze mee. De homepage ziet er eigenlijk heel rustig, netjes en ook heel traditioneel uit. Wel worden er aanbiedingen getoond, maar die spatten nou niet bepaald van het scherm af. De witte en grijze basiskleuren van de site dragen bij aan het rustige beeld. Ik vind het een goede keuze, want zo voorkom je dat mensen het gevoel krijgen dat het om producten van lage kwaliteit gaat.
Naast productfoto’s zijn er ook meerdere mensen te zien, zowel in de header als in de footer. Dat doet het altijd goed. Alleen foto’s van beddengoed zou saai zijn. In de footer staan netjes en duidelijk verwijzingen naar service- en contactinformatie en zie je onder andere icoontjes van socialmedia-accounts.
De naam Dekbed Discounter dekt de lading niet echt gezien de andere productcategorieën die in het menu en op de homepage te zien zijn, maar ja, een naamsverandering is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan.
Onder de footer is nog een tekstblok opgenomen dat meer voor SEO-doeleinden dan voor mensen bedoeld lijkt. Maar goed, daar is niks mis mee natuurlijk. De centrale uitlijning van dat tekstje vind ik alleen niet zo passen bij de rest.
Aanbieder
Contact en bereikbaarheid *****
Op de pagina Klantenservice & Contact staan telefoonnummer, e-mailadres, vestigings- en bedrijfsinformatie en beschikbaarheidstijden van de klantenservice. Je kunt het bedrijf bellen of een chat openen op werkdagen tussen 9 en 21 uur. Dat lijkt me voor een webwinkel als deze ruim voldoende. Ik zag toevallig een vacature waaruit blijkt dat het de bedoeling is ook in het weekend bereikbaar te zijn. Bovenaan in de header staat trouwens ook nog een button Contact die een uitklapmenuutje toont als je erop klikt. Daarin staan de drie contactopties telefoon, chat en mail ook nog eens vermeld.
Er wordt aangeven dat mailtjes binnen 24 uur worden beantwoord. Dat klopte in elk geval bij de testmail die ik stuurde, want deze werd binnen een halve dag naar tevredenheid en op een vriendelijke wijze beantwoord.
Social media *****
Dekbed Discounter is actief op Facebook, Twitter en Instagram. Er staat ook een icoontje voor Google+, maar als je daarop klikt kom je op Google Maps terwijl er wel degelijk een Google+-account in gebruik is. Een foutje dus, maar heel erg is dat niet want er staan slechts wat promofilmpjes op. En dat geldt ook voor het Instagram-account. Twitter en Facebook worden voor zowel marketing als klantcontact gebruikt.
Algemene voorwaarden en privacyreglement ***
De algemene voorwaarden van Dekbed Discounter zijn ongewijzigd van Thuiswinkel.org overgenomen. Ze zijn duidelijk vormgegeven en via icoontjes bovenaan de pagina kun je ze afdrukken en downloaden als pdf. Het zou goed zijn om die icoontjes ook te voorzien van labels, want ze vallen niet echt op nu.
De privacy-voorwaarden zijn duidelijk en voldoende uitgebreid. Ze zijn iets slordiger vormgegeven en er staan diverse taalfouten in. Ook wordt de lezer afwisselend met u en jij aangesproken. Helaas ontbreken hier de icoontjes voor printen en downloaden.
Website
Navigatie en structuur ****
De hoofdnavigatie is een megamenu, bestaande uit een hoofdmenu met diverse productcategorieën als Dekbedden en Hoeslakens, aangevuld met de doelgroeplink Baby & Kids (waarom die combinatie van enkelvoud en meervoud?) en een Outlet-link. De twee afwijkende menu-items staan er op schijnbaar willekeurige en voor mij onlogische plekken tussen.
Bij mouse-overs klapt het sober vormgegeven megamenu uit waarna je voor allerlei sub-selecties kunt kiezen. Gewoon voor het hoofditem kiezen kan overigens ook. Na de keuze kom je in de productcatalogus, met in de linker kolom allerlei selectie- en filteropties.
Een kruimelpad houdt bij waar je je bevindt, maar dit verdient wel een wat prominentere vormgeving. De gehele header plus hoofdmenu blijft in beeld als je naar beneden scrollt en samen met het kruimelpad heb je daardoor goede navigatiemogelijkheden.
Vormgeving ***
De site is rustig, neutraal en functioneel vormgegeven en daardoor eerlijk gezegd ook een beetje aan de saaie kant. Het is beter dan onnodige visuele drukte, maar iets meer aankleding in de vorm van kleuren en afbeeldingen kan de website wel gebruiken. Bijvoorbeeld de linker kolom is een grijze boel en dat wordt versterkt door de grijze tekstkleur. Wat is het toch met veel sites dat teksten middel- of zelfs lichtgrijs zijn in plaats van zwart, donkergrijs of een andere kleur met goed contrast? Over die kolom gesproken: ik vind de kolom zelf veel te smal in relatie tot de content-kolom ernaast. De verhouding is niet mooi, maar wat vervelender is dat de lettertjes daardoor ook erg moeten klein zijn. Het ziet er allemaal niet mooi uit en het werkt onprettig.
De hoofdcategorieën hebben allemaal een eigen header met foto en tekst, wat zo’n pagina gelijk meer smoel geeft. Er mag wel wat meer eenheid in de foto’s komen, het is nu een ratjetoe aan verschillende stijlen, bestaande uit interieurs, close-up productfoto’s en in bed liggende fotomodellen.
De productoverzichten zien er goed uit en bestaan uit 8 rijen van 3 productkaders per pagina, die elk een plaatje, naam, prijs en winkelwagenicoon en soms een extra labeltje bevatten. Als je er met de muis overheen gaat worden de kaders vergroot en komt ook de levertijd tevoorschijn. Dat werkt allemaal prima. Wat ik een beetje mis is de klantwaardering van de producten. Het zou toch mogelijk moeten zijn om de sterretjes te tonen in de kaders.
Klik je door naar een product dan kom je op een overzichtelijke productpagina terecht, met soms een ruime hoeveelheid fotomateriaal waarop je voldoende kunt inzoomen. Bij simpele producten zoals effen hoeslakens en kussenslopen wordt echter vaak maar één (overzichts)afbeelding getoond. Het zou wel prettig zijn om ook dan close-ups te hebben, zodat je de kwaliteit, dichtheid en gladheid van de stof kunt beoordelen. De stofeigenschappen zijn zeker niet onbelangrijk bij bedtextiel. Ook bij andere producten ontbreken regelmatig informatieve afbeeldingen. Als ik een dekbed zou kopen van 460 euro (het duurste op de site) dan zou ik dat echt niet doen op basis van één foto van een opgevouwen dekbed. Dan wil ik goed kunnen beoordelen wat het materiaal is, hoe het is doorgestikt, et cetera.
De typografie en lay-out van de teksten vind ik niet altijd even netjes. Sommige tussenkoppen zijn idioot groot, witruimtes niet overal consistent en de fontgroottes zijn dat evenmin. De meeste tekst is prettig leesbaar, maar bijvoorbeeld in de FAQ zijn de antwoorden in een pietepeuterig lettertje gezet.
Mobiele site ***
De website is responsive en hij schaalt netjes mee met de verschillende scherm- en venstergroottes. Hij is ook adaptive, want de positionering en zichtbaarheid van bepaalde elementen is afhankelijk van de scherm- en venstergroottes. Zo verdwijnt de linker kolom uit beeld op mobiel en kleine tablet. Maar daarbij gaat het mis. Op mobiel worden de productfilters boven in beeld getoond, maar op kleine tablet in verticale stand is dat niet het geval en heb je dus geen mogelijkheid de producten te filteren. Op zowel mobiel als verticale tablet is er ook geen sorteeroptie en geen kruimelpad beschikbaar. Het lijkt er dus op dat er nog wat gesleuteld moet worden aan de adaptieve instellingen. Een snelle check bracht verder geen opvallende dingen aan het licht, zo te zien werkt de mobiele versie van de site dus verder goed.
Selecteren, sorteren en zoeken ***
De filteropties die de bezoeker ter beschikking heeft zijn uitgebreid en nuttig. Zo kun je kiezen voor maten, materialen, soorten en eigenschappen. Helaas ontbreekt een filter voor materiaaldichtheid. Bedtextiel wordt op diverse dichtheden gefabriceerd. In grote lijnen geldt: hoe dichter de stof is geweven, hoe fijner en duurder. Die informatie wordt wel gegeven op de individuele productpagina’s (meestal in aantal gram per m²), maar je kunt er dus niet op selecteren.
Ook een prijsfilter is aanwezig, maar dat bleek niet te werken tijdens het grootste deel van mijn review. Tegen het eind van mijn review werkte hij wel ineens. Ik hoop dat het een tijdelijke storing was. De selectiefilters werken overigens direct en snel zodra je een criterium aan- of uitvinkt.
Qua sorteren heb je de mogelijkheid te sorteren op aanbevolen (wat ik altijd een vage term vind), populariteit (die zo te zien gebaseerd wordt op de klantwaardering en niet op verkoopaantallen), nieuwste producten, prijs en naam. Die laatste twee zowel oplopend als aflopend. Sorteren op naam is een beetje onzinnig, want de namen hebben allerlei formats.
De overzichten bevatten maximaal 24 producten per pagina. Onderaan de pagina kun je bladeren: simpel en overzichtelijk. Het zou wel fijn zijn geweest als de bladerfunctie ook bovenaan de overzichten zou staan. Er zijn wel Vorige/Volgende-buttons, maar pagina-buttons werken efficiënter.
Zoekfuncties blijken nogal eens te verschillen van kwaliteit. Hoe brengt deze webwinkel het er vanaf? Zodra je drie tekens hebt ingevoerd in het zoekveld in de header, worden er maximaal tien suggesties gegeven. Ik ben niet onder de indruk van de precisie daarvan. De zoekterm (of deel daarvan) zie je niet terug in de titel van het product en er worden producten getoond die niet direct de beste overeenkomst zijn. Als je bijvoorbeeld ‘hoes’ typt, dan is de eerste suggestie ‘Boxspringset Pemba’ van 399 euro, terwijl het meer voor de hand ligt om een hoeslaken te tonen. Als ik ‘dekbed’ invoer, krijg ik een mengeling van dekbedden en dekbedhoezen. En bij ‘kussen’ krijg ik zelfs geen enkel kussen gesuggereerd, maar alleen overtreksets. Dat heeft op die manier natuurlijk weinig toegevoegde waarde. Ook als je de zoekfunctie zelf gebruikt (dus klikt op het vergrootglas-icoon) dan word je niet blij van de resultaten. Om het kussenvoorbeeld te gebruiken: zoeken op ‘kussen’ levert zo’n vijfhonderd producten op, terwijl er 195 kussens in het assortiment zitten. Je zult dus verder moeten filteren om tot een goede selectie te komen. De zoekfunctie zoekt duidelijk gewoon alle geïndexeerde teksten door zonder prioriteit voor bijvoorbeeld titels of categorieën. Zoektermen met typfouten worden niet herkend. Zoek je op ‘flamel’ in plaats van ‘flanel’, of ‘hoelaken’ in plaats van ‘hoeslaken’, dan levert dat nul resultaten op. Al met al is de kwaliteit van de zoekfunctie niet om over naar huis te schrijven.
Techniek en gebruiksvriendelijkheid ****
De filterfuncties op deze site haperden tijdens mijn bezoeken hier en daar. Filteropties die compleet wegvallen op tablet, het prijsfilter dat tijdens een deel van mijn review niet werkte, dat zijn toch zaken die niet voor mogen komen. De gebruiksvriendelijkheid van de site is verder in orde, hoewel de zoekfunctie die matig bruikbare resultaten geeft en niet overweg kan met typefouten, niet bijdraagt aan dat aspect. Met de hakken over de sloot vier sterren voor dit onderdeel.
Teksten en informatievoorziening ***
Dekbed Discounter biedt over het algemeen voldoende informatie en de teksten zijn taalkundig in orde. Hier en daar heb ik wel een taalfoutje gezien (vooral d/t- en spatiefouten), maar veel zijn het er niet, in relatie tot de hoeveelheid tekst.
De Veelgestelde Vragen verdienen een structurering, want nu is het een heel lange lijst met vragen. Er is wel een soort onderverdeling in onderwerpen, maar die is alleen herkenbaar aan het getalletje ervoor. Een visuele onderverdeling ontbreekt, waardoor het lastig is snel de gewenste vraag te vinden. Wat pas bij nadere inspectie opvalt is dat de FAQ heel erg veel doublures bevat. De meeste vragen staan er meerdere keren in. Bijvoorbeeld de vraag ‘Waarom wordt azijn aangeraden?’ komt maar liefst elf keer voor, met het identieke antwoord. De vraag ‘Wat voor wasmiddel moet ik gebruiken?’ komt zeven keer voor en ga zo maar door. Kortom, hier is werk aan de winkel.
De lezer wordt de ene keer getutoyeerd en de andere keer gevousvoyeerd, soms ook binnen dezelfde tekst. Dat is niet zoals het hoort. Wat je kiest maakt tegenwoordig niet veel meer uit, maar wees wel consistent.
E-commerce *****
Je kunt betalen met iDeal, PayPal, creditcard, of achteraf via AfterPay. Voor Belgische klanten zijn ook Mr. Cash, Maestro, KBC en Belfius beschikbaar. Voor AfterPay en PayPal worden extra kosten in rekening gebracht. Gek genoeg worden niet alles betaalopties genoemd op de informatiepagina over betaalmethoden, maar ze zijn wel beschikbaar bij het afrekenen. Nou ja, beter dan andersom, zullen we maar denken.
Het afrekenproces verloopt via een zogenaamde one step-methode, dus alle formuliervelden staan op één, compacte pagina. Dat werkt eigenlijk veel overzichtelijker dan de drie of vier opeenvolgende pagina’s die je vaak ziet.
De orderafhandeling is prima verlopen, ik werd via mails goed op de hoogte gehouden van het verloop en mijn testbestelling werd de volgende werkdag bezorgd. Ik had een stevig hoofdkussen besteld, maar die stevigheid viel wat tegen dus ik heb de retourprocedure gestart. Ook die verliep duidelijk en correct.
Conclusie ***en een halve ster
Dekbed-discounter.nl is een echte middenmoter. Het is zeker geen slechte website, maar er zijn toch te veel dingen niet op orde om de beoordeling goed’ te verdienen. Er waren wat technische problemen, de vormgeving kan - en moet op sommige punten – verbeterd worden, de zoekfunctie verdient echt aandacht en de teksten mogen nog even langs een eindredacteur. Aan de andere kant hoefde ik geen review-onderdelen als ‘matig’ of ‘slecht’ te boordelen en de orderafhandeling en klantcommunicatie was prima voor elkaar.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Mysteryshopper bezoekt Dekbed Discounter
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.