Twinkle | Digital Commerce

Controversiële keuze Nike stuwt online omzet

2018-09-10
1000609
  • [nieuws]
  • 1:11

De lancering van zijn nieuwste campagne levert Nike een omzetstijging van 31 procent op. Die toename druist in tegen eerdere verwachtingen dat de omstreden commercial het sportmerk geld zou gaan kosten.

Nike bedeelde in de campagne een hoofdrol toe aan footballspeler Colin Kaepernick, die in een wedstrijd in 2016 weigerde te blijven staan voor het Amerikaanse volkslied uit protest tegen politiegeweld. De controversie die die actie teweegbracht, deed afgelopen week nog de aandelen van Nike vorige week met ruim twee procent dalen. Nikes e-commerce omzet zat met een toename van een derde daarentegen aardig in de lift in vergelijking tot dezelfde periode vorig jaar, becijferde onderzoeksbureau MarketWatch.

De nummer 51 van de Twinkle100 kreeg veel kritiek over zich heen; sommige klanten vernielden zelfs openlijk kleding en schoenen van het merk. Twinkles zustertitel MarketingFacts maakte een rondje langs de velden over Nikes campagne.

Het van oorsprong Amsterdamse Suitsupply lanceerde in maart dit jaar eveneens een veelbesproken campagne, die een foto toonde van twee zoenende mannelijke modellen. Het bedrijf ziet zijn e-commerce omzet nog altijd onstuimig groeien.

Online strategie

De extra inkomsten dragen bij aan Nikes dubbelcijferige e-commerce groei. De retailer verkoopt via het eigen online kanaal, maar ook via dat van partners als Zalando, Amazon en Tmall. De sportkledingverkoper maakt onder meer mee gebruik van sociale media: zo was Nike in februari het eerste merk dat, na Snap zelf, een product via Snapchat verkocht.