Twinkle | Digital Commerce

Afhalen nog maar in kinderschoenen

2018-05-22
45052534
  • 1:43

Online bestellingen afhalen is op steeds meer plaatsen mogelijk. Toch worden negen op de tien pakjes in eerste instantie nog bezorgd bij de besteller.

De NOS besteedde vanochtend aandacht aan last mile delivery, op Radio 1 en op zijn site. Kop: ‘Ook de buurvrouw is nu een ophaalpunt voor webwinkelpakjes.’

Particuliere bewaardiensten

Aan het woord komt ene Heidi uit Almere. Ze fungeert als buurtpunt voor Homerr, de social delivery start-up die onlangs 1 miljoen euro groeigeld ontving van CNBB Venture Partners. Tot het netwerk, dat moet groeien van zevenhonderd afhaallocaties nu tot vijfduizend volgend jaar, behoren zowel vestigingen van bedrijven als particulieren. Heidi ontvangt 40 cent per pakje voor haar bewaardiensten. Ze is volgens afspraak minimaal vier uur per dag beschikbaar ‘Het is niet dat je er rijk van wordt, maar je wordt er wel rijker van in contact met andere mensen.’

Meer tijd, meer geld, meer uitstoot

In het radio-item zegt Homerr’s Juriaan Matthijssen dat 90 procent van alle webwinkelpakjes nog altijd aan de deur wordt afgeleverd. Althans: bij de order is voor bezorging gekozen; bezorgers vinden shoppers vaak niet thuis, waardoor een pakket later nog eens moeten worden aangeboden en het uiteindelijk toch ergens opgepikt zal moeten worden door de besteller. Matthijssen stelt dat dagelijks tweehonderdduizend pakjes niet bij de geadresseerde worden bezorgd. Kost allemaal meer tijd, geld en CO2-uitstoot.

Afhaalpunten

Volgens de NOS-redactie ligt het aantal webshoppers dat bij de bestelling kiest voor afhalen nog lager, op 6 tot 8 procent. Toch is het aantal afhaalpunten in een jaar tijd met enkele honderden toegenomen tot ruim zesduizend, van supermarkten tot parfumeries en van boekwinkels tot koffiezaken. Start-ups als Homerr willen afhalen stimuleren, waarmee volgens Matthijssen zowel webshops als webshoppers áls het milieu worden gediend. Ondertussen proberen pakketbezorgers en andere marktpartijen de slagingskans bij levering aan huis te stuwen, zoals met kluisjes of door bezorgers huizen te laten betreden.

E-commerce & Logistiek
Van last mile naar green mile? E-commerce & Logistiek, op donderdag 14 juni in Almere, staat geheel in het teken van duurzaamheid.

Lees ook: ‘Aantal bezorgvoertuigen kan met helft minder’ (10 mei 2018)