Twinkle | Digital Commerce

Duurzame stadsbezorging: indien we willen overleven

2017-05-26
20731165
  • 3:00

Futurumshop.nl’s Harmen van der Meulen houdt een vurig pleidooi voor duurzame webwinkellogistiek. De branche ziet het belang van een goede last mile over het hoofd: ‘We vergeten de passagiers in onze e-commerce trein.’

Door: gastblogger Harmen van der Meulen

De  e-commerce branche is erg optimistisch, maar in vergelijking met vele andere branches ook opportunistisch. Het zal een kwestie van tijd zijn dat de consument, die nu massaal online gaat winkelen en naar de mening van e-commerce Nederland dit meer en meer gaat doen, weer gillend naar de winkel rent. Waar de fysieke retailer het afgelopen decennia naïef de wedstrijd lijkt te hebben verloren kan een wederopstanding sneller gaan dan gedacht. De fysieke retail schudt zijn naïviteit van zich af, terwijl de e-commerce branche denkt dat niets hen meer kan stoppen. Natuurlijk denken wij als e-commerce kenners de wijsheid in pacht te hebben, maar we vergissen ons in één ding: het draait niet om wat wij denken dat de consument wil, maar om wat de consument werkelijk beweegt en dat ons handelen meegroeit en liefst voorop loopt met de eisen van de moderne, duurzame maatschappij.

Ik zal duidelijker zijn: wij denken dat e-commerce hard gaat groeien de komende jaren,  omdat we nu eenmaal in een trein zitten die steeds harder vooruit dendert en niet te stoppen lijkt. We vergeten alleen de passagiers. Die moeten op dit moment bij elke halte in- en uitstappen, ook al vervolgen ze dezelfde reis. Dat is verre van klantvriendelijk, maar zo werkt de e-commerce branche. Met hoge NPS-scores pochen we dat we het fantastisch doen, maar ondertussen lijken we maling te hebben aan de last mile en bedenken we niet dat we met zijn allen de last mile van dezelfde klant vervullen. Het is nu al zo dat klanten geregeld twee keer per dag thuis moeten zijn, vanwege het feit dat de last mile door tientallen verschillende vervoerders wordt uitgevoerd. Hoe denken we als branche dan nog keihard verder te kunnen groeien?  Moet de klant straks vier keer per dag thuis zijn? We kunnen het hebben over afhaalpunten, maar laten we reëel zijn: moeten we in de toekomst onze groei laten afhangen van keuzebeperking voor onze klant? Of moeten we nu gaan werken aan een efficiënte last mile op maat? En daarmee niet alleen de ergernis wegnemen van het wachten op vele vervoerders, maar ook ons opportunisme veranderen naar modern en normaal gedrag om juist ook te denken aan de leefomgeving van onze klanten: schoner, duurzamer en veiliger.

Ons opportunisme is ook terug te zien in onze verpakkingen. Lucht verzenden lijken we normaal te vinden. Ik kan me de grote verpakkingen met veel lucht nog herinneren in het TV-programma Kassa, terwijl er slechts een USB stick in zat. Vele webshops maken zich er schuldig aan. Tevens vergeten we dat verpakkingsmateriaal een grote bron van ergernis aan het worden is voor onze klanten. We zadelen ze op met een probleem en bieden geen oplossing. Als Futurumshop zijn we van plan dit keihard aan te pakken en starten we binnenkort een pilot met PostNL om verzendverpakkingen te hergebruiken. Net als het kratje van de supermarkt wordt de verzenddoos weer door de bezorger meegenomen. Natuurlijk zitten er haken en ogen aan, maar die zijn met een beetje gezond verstand goed op te lossen en kunnen daardoor het gemak van de klant verder vergroten en de wereld weer wat duurzamer maken!

Zoals eerder gezegd in mijn column ‘Duurzame stadsbezorging: indien de wil er is…’ levert duurzaam denken geld op! Is het niet in een directe besparing, dan wel in een waarborging van toekomstige groei. Het wordt tijd dat we als e-commerce branche onze verantwoordelijkheid nemen, maar bovenal ons gezond verstand gaan gebruiken. Claimen we immers niet een goede, toekomstgerichte visie te hebben? Handel er dan ook naar!

Harmen van der Meulen is eigenaar van Futurumshop.nl.