Twinkle | Digital Commerce

‘Duurzaamheid is verbonden aan onze marge’

2018-06-05
48002700
  • 4:12

Ons land heeft er een nieuwe speler in last mile delivery bij: Brisqq werft momenteel freelance bezorgers in Amsterdam. Pay-off: ‘Local delivery reimagined’. Hoe dan? Twinkle legde een aantal vragen voor aan business developer Edward Smith.

‘Local delivery reimagined.’ Verklaar je nader?
‘Binnenstedelijke logistiek is jarenlang min of meer onveranderd gebleven, het aantal vervoersbewegingen was aanvaardbaar. Door de opkomst van e-commerce neemt het aantal bezorgingen echter dagelijks toe. Retailers met winkels zien hoe pure players dit proces goed hebben ingericht en zo langzamerhand een naadloze ervaring bieden aan klanten. Zij willen dat evenaren, en ook langs de deuren gaan. Met hun fysieke vestigingen hebben ze natuurlijk een belangrijk voordeel, maar het is lastig de logistiek zelf te organiseren. Bij Brisqq geloven we dat de toekomst van stadslogistiek in steden bij de crowd ligt. Dankzij een netwerk van freelance koeriers zorgen wij voor een elastisch schaalbaar wagenpark, zodat klanten nauwkeurig en flexibel kunnen leveren aan hún klanten. De routes van onze bezorgers zijn dynamisch en worden dus de hele dag door aangepast. Bij voldoende orderdichtheid kunnen we leveren in alle hoeken van de stad.’

Waarin verschilt Brisqq van andere bezorgpartijen?
‘Als je iets van A naar B wil vervoeren, dan heb je als mkb-er eigenlijk maar weinig opties. Je kunt met kleinere koeriersdiensten werken, waar je dan vaak ondergeschikt bent aan de schema's en planning die zij voor jou kiezen, soms lukt het ook niet om dezelfde dag te bezorgen. Of je kiest er bijvoorbeeld voor om een bezorger in dienst te nemen, met alle risico's en de bijbehorende koppijn van dien. Brisqq legt geen verplichtingen op. Zonder al te veel moeite kunnen klanten van verschillende omvang same day delivery en levering in tijdvakken van één uur aanbieden aan hun klanten. Onze koeriers hebben alleen een smartphone nodig om onze app op te draaien, en een voertuig. Dus ook geen uniform. Wie bestelt via Brisqq kan er op rekenen dat een order op tijd aankomt.’

Hoe is de expansie van Brisqq in Groot-Brittannië verlopen?
‘Brisqq bestaat al drie jaar in Londen. Zoals de meeste start-ups hebben we ons platform gebouwd in samenwerking met onze eerste klanten. Dit blijft een belangrijk onderdeel van ons model: dat we goed blijven luisteren naar de dingen die onze klanten het meest wensen, dat we die features ontwikkelen. In Londen merken we dat we steeds meer klanten krijgen via introducties door andere klanten. Zodoende werkt inmiddels ongeveer 70 procent van de bloemisten in de stad met ons. Ook merken we dat zakelijke bestellers Brisqq gaan aanbieden nadat ze via ons iets mooi op tijd hebben ontvangen. Inmiddels hebben we zo’n duizend klanten in Londen. In Amsterdam hopen we dat aantal nog sneller te bereiken.’

Wat is de roadmap voor Nederland?
‘Daarover kan ik nog niet te veel kwijt. We gaan er allereerst voor zorgen dat we voor al onze klanten topservice leveren. In de loop van het jaar hopen we steeds meer Amsterdamse retailers aan te sluiten, om hen te helpen met same day delivery en tijdvaklevering in de stad.’

Ligt jullie focus op de b2b-kant of (ook) op b2c?
‘Voor Brisqq is de huidige focus helemaal b2b. Dit komt dan uiteindelijk neer op b2b2b of b2b2c; met ons bedrijf helpen we zakelijke klanten om nauwkeurige leveringen waar te maken, aan andere bedrijven, aan particulieren, of binnen de eigen organisatie.’

Moet 'brisqqen' een werkwoord worden, zoals bijvoorbeeld pinnen en Googlen?
‘Leuke vraag. Onze focus ligt niet zozeer op wereldbekendheid, wel op het leveren van de hoogste kwaliteit. Wat wij uiteraard wel nastreven, en in Londen nu ook zien gebeuren, is dat klanten een dienst als Brisqq verwachten, ongeacht welke winkel ze binnengaan. Als brisqqen dan een werkwoord wordt, kunnen mijn marketingcollega's wat minder hard werken, haha.’

Wat is Brisqq's visie op duurzaamheid?
‘Duurzaamheid is ingebouwd in het systeem. Als bedrijven ervoor kiezen om zelf een wagenpark te beheren zal het vaak voorkomen dat deze wagens niet optimaal gebruikt worden, waardoor veel capaciteit wordt verspild. Door het samenvoegen van bezorgingen met onze auto-allocation engine, zorgen wij ervoor dat vervoersbewegingen geoptimaliseerd worden. Voor ons wordt het daarmee immers ook voordeliger. Duurzaamheid is met andere woorden verbonden aan onze marge, het is een automatisch effect van ons eigen succes. Op termijn zal het onmogelijk worden om met vrachtwagens door onze binnensteden te rijden, de toekomst is aan kleinere, snellere en groenere voertuigen. Wij zijn natuurlijk wel gewoon een platform, waarop allerlei bezorgers zijn aangesloten, met allerlei voertuigen.’

Hoe maken we met zijn allen van de last mile een green mile?
’Om te beginnen heb je de ondersteuning nodig van zowel nationale als lokale overheden. En natuurlijk een bevolking die de ernst van de zaak inziet. Die veranderwens moet dan verder uitgewerkt worden in stadsplanning en dergelijke. Maar het moet ook van de commerciële sector komen, door efficiënter vervoer op de weg, met betere routes en hubs aan de randen van de stad. Steeds meer mensen zijn stedeling, gemiddels verhuizen twee miljoen Europeanen van het platteland naar de stad. Er zal nooit een oplossing zijn die perfect is voor iedereen, of voor iedere stad, maar we moeten er wel mee aan de slag.’

Edward Smith spreekt op E-commerce & Logistiek, op 14 juni in Almere. Het congres staat in het teken van duurzaamheid. Op het programma staan verder sprekers van onder meer bol.com, PostNL, Thuiswinkel.org en wehkamp. Walther Ploos van Amstel is dagvoorzitter.

Lees ook:
* ‘Groen bezorgslot werkt bijna net zo goed als goedkoop bezorgslot’ (31 mei 2018)
* ‘Aantal bezorgvoertuigen kan met helft minder’ (10 mei 2018)