Twinkle | Digital Commerce

Carrefour zet gezichtsherkenning in als nieuw troef Chinese markt

2018-05-23
1000562
  • 1:03

Carrefour en het Chinese techbedrijf Tencent zijn onlangs een samenwerking aangegaan en dat resulteert in een nieuw winkelconcept voor de Franse super. Carrefour opent zijn eerste Chinese supermarkt waar middels gezichtsherkenning kan worden betaald.

In de nieuwe winkel, 'Carrefour Le Marché' genaamd, kunnen bezoekers bij de ingang via gezichtsherkenning hun Carrefour-account koppelen aan hun profiel op WeChat. Een sociaal netwerk dat populair is in China. Daarna kunnen ze via hun smartphone de gewenste boodschappen scannen, die ze tot slot aan een onbemande kassa met een gezichtsscan kunnen valideren en afrekenen.

Carrefour wil met de komst van de winkel de achtervolging inzetten op Alibaba, dat vorig jaar al met de gezichtsscanner als betaalmiddel kwam. In een vestiging van KFC in het Chinese Huangzhou kunnen klanten met Alibaba's Alipay middels hun gezicht afrekenen.

Transformatie

In eigen land is Carrefour bezig met een digitale transformatie. De Carrefour Pay-applicatie werd onlangs in zijn drieduizend filialen in Frankrijk uitgerold. En ook in filialen in landen buiten zijn thuisland is de applicatie inmiddels te gebruiken. Dit alles in het kader van de voorgenomen investering in de online tak van de retailer. Carrefour wil de komende jaren 2,8 miljard euro investeren in zijn digitale plannen.