Twinkle | Digital Commerce

Picnic start logistieke dienstverlening voor wehkamp

2018-05-14
1024575
  • 1:59

Picnic en wehkamp slaan de handen ineen in een nieuwe pilot, waarbij Picnic-bezorgers retouren van wehkamp-klanten mee terugnemen. De test start in Amersfoort, waar de Twinkle100-spelers de komende tijd ervaring opdoen met de combi-service.

‘Tegenwoordig rijden veel bezorgbusjes kriskras door elkaar. Wij maken ons melkboerrondje en kunnen tegelijk bestellingen meenemen. Twee vliegen in één klap’, zegt mede-oprichter Michiel Muller tegen Twinkle. 'Wij maken die ritjes toch al. Op deze manier kunnen er bijvoorbeeld vijftig pakketjes in één ronde mee terug, waar een bezorger anders langs vijftig deuren had moeten gaan.'

Hub

Picnic, dat in 2015 startte in Amersfoort, komt daar inmiddels bij een kwart van de gezinnen wekelijks aan huis. Wehkamp, dat zich toelegt op juist die doelgroep, bezorgt er eveneens met regelmaat. Beide Twinkle100-spelers hebben plaatselijk ict- en logistieke stromen samengevoegd. 'Onze runners komen aan de deur, geven boodschappen af en nemen de retour van wehkamp mee naar een hub in de stad, waar wehkamp de pakjes in één keer afhaalt', legt Muller uit.

Logistiek netwerk

Dat Picnic al langer nadacht over het inzetten van zijn logistieke netwerk voor meerdere doeleinden, was geen geheim: technisch directeur Daniel Gebler liet zich in september al ontvallen dat de online super weldra meer dan food zou vervoeren. Met het nieuwe partnerschap zet Picnic de eerste voelbare stap, na een pilot in Houten waarbij zijn bezorgers bibliotheekboeken vervoerden. Dat experiment bleek een succes. Muller: 'Consumenten vinden dit systeem heel logisch en makkelijk, merkten we.'

Duurzaam

Dat Picnic en wehkamp elkaar vonden op bezorggebied, lijkt een logisch verbond: beide e-tailers hebben duurzaamheid hoog in het vaandel staan. Dat bleek afgelopen jaar al uit een nieuwe bezorgmethode van wehkamp, waarvoor de nummer 3 van de Twinkle100 met Fietskoeriers.nl in zee ging. Ook Picnic zet nu zijn elektrische wagentjes in om de milieuvriendelijkheid en het aantal verkeersbewegingen te optimaliseren.

Bezorgen

Vooralsnog krijgen inwoners van Amersfoort de retourophaaldienst aangeboden, maar als het aan Picnic ligt, volgt uitbreiding spoedig: niet alleen naar andere steden, maar ook naar de aflevering van orders naast het terughalen van retouren. 'De stap naar bezorging is niet groot', zegt Muller, die bevestigt dat er meer gesprekken lopen. 'Voor nu richten we ons op het terugnemen van pakjes en de ervaring die we daarmee opdoen.'

Lees ook:
- 'A-merken meest voordelig bij Picnic' (27-02-'18)
- ‘Bezorgen zonder bestellen? Kunnen we zo doen bij Picnic’ (09-02-'18)