Twinkle | Digital Commerce

Wehkamp zet in op snelle groei via gezinnen

2017-11-11
23411316
  • 1:43

Wehkamp breidt zijn dc sneller uit dan verwacht. ‘Versnellen is prioriteit’, aldus ceo Piet Coelewij. Daarbij legt de e-tailer de nadruk op gezinnen. ‘Dat is waar mensen ons het meest her- en erkennen, de meest loyale klantgroep.’

Dat vertelde Coelewij tijdens Shopping Today in DeFabrique. De voorman van wehkamp, die sinds een jaar aan het roer staat en onder meer voor Amazon werkzaam was, benadrukte het belang van snelle groei. ‘Het aantal Nederlandse spelers op de e-commerce markt is gegroeid, het aantal internationale spelers nog veel harder. Er ligt een uitdaging, die we graag aangaan.’

Focus aanscherpen

In de zojuist gepubliceerde Twinkle100 staat wehkamp op de derde plek. ‘Waar we vroeger onbetwiste koploper waren, staan we nu op drie. Dat betekent dat de markt sneller is gegroeid dan wehkamp. Toen ik net begon, heerste het idee dat we de focus moesten aanscherpen. Dat is de reden van het staken van de activiteiten in België en het schrappen van verzendkosten’, verklaart Coelewij.

NPS met 50 procent gegroeid

Die maatregelen leverden wehkamp scherpe resultaten op, volgens de ceo: ‘De NPS is gestegen met 50 procent sinds de introductie van free shipping en we hebben twintig procent meer klanten; de groei van het aantal bestelde producten is met factor 2,5 toegenomen.’ Daarnaast bereikte wehkamp naar eigen zeggen marktleiderschap in de online fashion-sector in het tweede kwartaal van dit jaar.

Gezinnen eerst

Het gezin als hoeksteen van de samenleving staat daarnaast centraal bij wehkamp, ontdekte de webwinkel na een factoranalyse. ‘De trouwste bleken de buying for others, bijna altijd gezinshoofden. Ook zien we veel consumenten die veelvuldig gebruik maken van flexibiliteit in betaling. Dat betekent dat we een sterke positie hebben bij gezinnen. We overwogen of het verstandig was ook buiten die doelgroep naar uitbreiding te zoeken, maar hebben besloten dat er, zeker de komende vijf à tien jaar, meer dan voldoende mogelijkheden liggen om binnen die groep uit te breiden. Dat is onze visie: de nummer één worden in de hoofden en harten van gezinnen.’