Twinkle | Digital Commerce

Picnic zinspeelt op rol als dienstverlener

2017-09-13
1647622
  • 1:59

Picnic ziet allerlei mogelijkheden om zijn elektrische bezorgvloot beter te laten renderen, waarbij de websupermarkt optreedt als dienstverlener voor andere online retailers: ‘Dan moet je niet per se denken aan food alleen, maar aan het hele e-commerce ecosysteem.’

Dat zei Daniel Gebler gisteren op het kantoor van Deloitte, waar het adviesbureau kort daarvoor een consumentenonderzoek over supermarkten presenteerde. Uit de opmerkelijke cijfers blijkt dat de opmars van online boodschappen is gestuit, de kosten voor de bezorging zijn een grote bottleneck.

Expansie

Met gratis levering van producten tegen de laagste prijzen probeert Picnic in steeds meer stedelijke omgevingen voet aan de grond te krijgen. Om de expansie te faciliteren werd onlangs de eerste paal geslagen van een nieuw distributiecentrum in Utrecht. ‘Onze eerste stap naar landelijk bereik’, aldus medeoprichter Michiel Muller bij die gelegenheid.

Internationale expansie gaat er óók van komen, aldus chief technology officer Gebler gisteren, al is nog niet bekend wanneer. ‘We zullen naar het buitenland gaan, dat zal niet eeuwig duren.’

Marktaandeel

Picnic, nieuwkomer in de aanstaande Twinkle100, schept vraag volgens de Duister. Het online boodschappenaandeel in Amersfoort ging een paar keer over de kop sinds de app only supermarkt er twee jaar geleden begon; inmiddels tekent het online kanaal voor 8 tot 9 procent van de lokale boodschappentaart, twee keer zoveel als het gisteren door Deloitte gecommuniceerde landelijke gemiddelde (4,1 procent). Picnic neemt in Amersfoort de grootste hap uit de online taart, de gevestigde supermarktketens verdelen de kruimels.

Elke dag in de wijk

Picnic wil meer doen dan boodschappen bezorgen alleen. In de scenario’s die Gebler gisteren schetste treedt het bedrijf op als dienstverlener. ‘We kunnen op termijn gebruik gaan maken onze density. Wij komen dagelijks langs op plekken waar veel mensen wonen. Vergelijk dat eens met een Coolblue of een wehkamp, waarvoor misschien een keer maand wordt aangebeld bij mensen. Daarnaast zijn er natuurlijk allerlei mogelijkheden om onze voertuigen te vullen op de weg terug van klanten. Nu rijden die min of meer leeg terug naar de hubs.’

Roadmap

Op dit moment loopt er een pilot met bibliotheekboeken in Houten, maar Picnic zou bijvoorbeeld ook retourpakketten mee kunnen nemen voor webwinkels. Gebler was gisteren niet al te specifiek, maar hij weersprak geen enkele suggestie uit de zaal. Zo liet hij doorschemeren dat ‘tech company’ Picnic zelf al behoorlijk wat servicegerelateerde stippen op de roadmap heeft gezet. En zich daarbij niet zal beperken tot de levering van supermarktproducten.

Lees ook: 'We breken deze markt nu echt open' (28 maart 2017)