Twinkle | Digital Commerce

‘Bezorgen zonder bestellen? Kunnen we zo doen bij Picnic’

2018-02-27
32651837
  • 2:16

Boodschappen uitrijden zonder dat een klant heeft besteld. Picnic zou het wel aandurven. ‘Ship without order is een enorme kans, dat gaat ver voorbij de klassieke retail’.

Dat zei chief technology officer Daniel Gebler gisteren in zijn presentatie op het Data Driven Commerce Event.

Picnic is heel goed in staat om de boodschappen van een klant vooraf in te vullen; van de herhaalkopers bestelt 90 procent de complete lijst met twaalf voorgeschotelde productsuggesties. ‘Dat komt neer op een nauwkeurigheid van 99 procent bij een enkel product’, aldus Gebler in Maarssen. De accuratesse gaat met het aantal klanten en orders steeds verder omhoog.

Creepy

Technisch is Picnic ver. Toch zal het nog even duren eer de app only supermarkt ‘ongevraagd’ op de stoep staat; de tijd is er nog niet rijp voor, zei Gebler in reactie op een vraag uit de zaal. ‘Het is een kwestie van acceptatie en gebruiksvriendelijkheid, het moet niet te creepy worden en dat zal het voor klanten nu nog wel zijn. Maar het zou kunnen, op korte termijn.’

Machine learning

Behalve over bulk recommendations om virtuele mandjes ‘in drie minuten te vullen met dertig artikelen’, vertelde Gebler in zijn presentatie over Picnics omgang met de productsuggesties die klanten doen in de app. Het gros daarvan wordt dankzij machine learning tegenwoordig automatisch gecategoriseerd. Ook zei hij hoe en waarom Picnic de stoptijd voor een levering definieert en noemde hij een test van vorig jaar met stembestellingen bij Alexa. ‘Het is wachten tot Amazon de technologie in Nederland echt beschikbaar maakt.’

Drones en zelfrijdende voertuigen

Gevraagd naar stippen op de horizon wees de Duitser in Nederlandse dienst op de (geografische) groeiplannen van Picnic, dat in drie jaar tijd ongeveer tienduizend mensen wil aannemen, vijf distributiecentra en zeventig hubs wil openen. ‘Verder zijn we bezig met automatisering in warehousing. Je kunt bijvoorbeeld drones in zo’n magazijn laten vliegen om snel al je voorraad te tellen, dan heb ik het over de nabije toekomst. Autonoom (lees: zelfrijdend, AvO) vervoer heeft onze aandacht, niet per se op de openbare weg nog, maar op onze eigen grond. Daar vindt toch 10 tot 20 procent van je verkeersbewegingen plaats.’

Alle grote steden

Picnic, op koers voor 1 procent supermarktaandeel eind dit jaar, start over ongeveer een maand in Amsterdam. Vanaf vandaag kunnen inwoners van de hoofdstad zich inschrijven via de app. Zoals gebruikelijk start Picnic in enkele wijken, met ongeveer vijftien elektrische bezorgwagens en veertig ‘runners’. Het gaat om Watergraafsmeer, Rivierenbuurt, de Pijp en Bijlmermeer. Vanuit het nieuwe magazijn in Diemen zal de bezorging geleidelijk over de hele stad worden uitgerold.

Drie weken geleden startte Picnic in Rotterdam, in Den Haag en (eerder) Utrecht is de start-up al langer actief.

Lees ook: Picnic zinspeelt op rol als dienstverlener (13 september 2017)

Ook van het Data Driven Commerce Event: ‘Klantdata zijn als goud voor adidas’