Retouren leveren altijd veel vraagstukken op. Want wat zijn de kosten van een retour voor een webshop? Moet de branche afspraken maken over het vragen van retourkosten? Hoe verminderen we het aantal retouren? Thuiswinkel.org zet zich in om deze vragen samen met leden, overheid en de branche meer inzichtelijk te maken.
Zo hebben we een e-learning ontwikkeld hoe je zelf aan de slag kan met het inrichten van je retourproces om zo je retourpercentage te verminderen. Ook hebben verschillende expertgroepen uit het ShoppingTomorrow programma zich al over retourvraagstukken gebogen. Wij delen in dit artikel graag hun bevindingen met je.
Expertgroepen van Shopping-Tomorrow duiken in de retouren
Vrijwel alle online retailers hebben met retouren te maken. In de fashionbranche ligt het retourpercentage hoger dan gemiddeld. De expertgroep Cross-Border (E-)commerce van het onderzoeksjaar 2020 heeft zich gericht op het retourvraagstuk in de fashionbranche (specifiek dameskleding). Waarom is dit percentage zo hoog en wat kun je er als retailer aan doen? Voor het onderzoek maakte de expertgroep gebruik van maar liefst 9 miljoen verzonden en geretourneerde artikelregels. De kans om een verkeerd product te bestellen is in de fashion hoger dan in andere productcategorieën. Verschillende onderzoeken geven aan dat mensen (vrouwen)kleding met name terugsturen vanwege maat/pasvorm (70%), kwaliteit (31%) of look & feel (30%). En omdat consumenten vaak kleding in verschillende maten bestellen, moeten er regelmatig producten teruggestuurd worden.
Gemak voor de consument, extra werk voor de webshop
Voor consumenten is retourneren meestal gratis en gemakkelijk. Maar voor retailers is het een arbeidsintensief onderdeel. Het verwerken van een retourzending vergt 400-500% meer handelingen dan het verzenden van een bestelling. Bij een internationale retourzending komt daar nog meer werk (en kosten) bovenop. Retouren in Europa Volgens het onderzoek verschilt het retourpercentage per land enorm. Het gemiddelde retourpercentage bij vrouwenfashion ligt in Nederland op 40,6%. In Duitsland ligt dat percentage op 50,9% en in Frankrijk bijvoorbeeld op 19,2%. Niet geheel onverwacht is dat het percentage geretourneerde producten vele malen hoger op marktplaatsen is dan op eigen webshops. Gemiddeld wordt 60,3% van de aankopen op marktplaatsen geretourneerd.
Hoe nu verder?
Hoewel retourpercentages verschillen per productcategorie, is het toch verstandig met het vraagstuk aan de slag te gaan. De expertgroep van ShoppingTomorrow komt met een stappenplan:
- Breng retourzendingen in kaart: hoeveel ontvang je er, via welke verkoopkanaal, wat zijn je eigen kosten voor een retourzending?
- Focus je inspanning: Wil je retouren voorkomen, verminderen of vermarkten? In de bluepaper lees je voor deze drie opties de mogelijkheden.
- Zet een retourmanager in! Die kan aan de slag gaan met de gekozen optie en de trends en ontwikkelingen.
Wat kan je nu al doen om retourzendingen te voorkomen?
Op de website van Thuiswinkel.org geven we 7 tips over hoe jij retourzendingen kan voorkomen. Wil jij minder retourzendingen en hier meer over weten? Ga dan naar www.thuiswinkel.org/retourvraagstuk
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Aan de slag met retouren
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.