Twinkle | Digital Commerce

Betaald retourneren nog een blokkade voor consumenten

2023-09-26
1000562
  • 1:42

Toen wehkamp eerder dit jaar met enige bombarie aankondigde klaar te zijn met de enorme retourenstroom en daarvoor kosten te gaan rekenen, zorgde dat voor de nodige voer voor discussie. Want wordt het niet tijd om gratis retouren aan banden te leggen? Consumenten staat niet per se te springen om extra bij te leggen voor retouren, zo blijkt nu uit onderzoek.

Betaalprovider Mollie deed onderzoek naar het online shopgedrag van consumenten in 2023. Onder andere naar betaalmethoden, verzendmethodes, en dus ook naar retourkosten. Het onderzoek is gehouden onder 5.000 respondenten in vijf verschillende Europese landen: Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, België, Frankrijk én Nederland.

Voor 15 procent van de duizend Nederlandse respondenten blijkt betaalde retouren géén blokkade om iets bij een webshop te kopen. Een iets grotere groep – 18 procent – is stellig en koopt niet bij een webshop als ze voor retouren moeten betalen. De rest, een overgrote meerderheid dus, wordt (enigszins) aan het wankelen gebracht als ze moeten betalen voor retouren. Een kwart van de respondenten is een stuk minder geneigd om iets bij een webshop te kopen als ze moeten betalen voor retouren. De grootste groep (42 procent van de respondenten), is iets minder geneigd om een artikel bij een webshop te kopen bij niet-gratis retouren. In beide gevallen wordt de webshop nog wel overwogen.

Goed om te weten is dat van alle onderzochte markten, Nederlandse consumenten niet de stelligste zijn om een webshop sowieso links te laten liggen bij betaalde retouren. In ons land gaat het dus om 18 procent. Alleen bij klanten in het Verenigd Koninkrijk is dat percentage lager, daar gaat het om 16 procent. In Frankrijk zijn consumenten het meest stellig. Daar klikt 27 procent van de consumenten de webshop weg bij betaalde retouren.

Overigens blijkt in alle onderzochte markten hoge verzendkosten de grootste belemmering te zijn om iets bij een webshop te kopen.