Wehkamp start met de bouw van een tweede distributiecentrum in Zwolle. Het nieuwe gebouw komt naast het huidige, volautomatische magazijn, waardoor de e-tailer straks meer dan 200.000 orders per dag kan verzenden.
In totaal beschikt de nummer 3 van de Twinkle100 naar verwachting eind dit jaar over een nieuw gebouw van 60.000 vierkante meter op bedrijventerrein Hessenpoort. Wehkamp verhuisde zijn fulfilment-activiteiten ruim twee jaar geleden van Dedemsvaart naar thuishaven Zwolle. Door de uitbouw ontstaan 'honderden' nieuwe banen.
Investering
Wehkamp investeert samen met vastgoedpartner WDP ruim 40 miljoen euro in de bouw van het distributiecentrum. De verhuizing naar het huidige magazijn in Zwolle staat nog vers in de financiële balans gegrift van moederbedrijf RFS Holland Holding: de flinke kosten die de transitie met zich meebracht, trokken boekjaar 2015/16 flink in het rood.
Met de huidige verkoopcijfers is uitbreiding echter nodig, benadrukt coo Maarten Tibosch: 'Wij willen verder investeren in groei en innovatieve oplossingen, zowel voor onze klanten als voor onze partners. Deze extra ruimte geeft ons enorme flexibiliteit om assortiment toe te voegen en zorgt ervoor dat we de snelste en de betrouwbaarste blijven'.
Duurzaam
Bij de bouw van het pand investeert wehkamp in duurzame elementen als zonnepanelen, ledverlichting en een warme-koudeopslag. De aandacht voor het milieu vertaalde zich kortgeleden naar een samenwerking met Fietskoeriers.nl, dat in twaalf steden pakketten bezorgt voor de e-tailer.
Hoe komt het toch dat dit soort websites alleen maar letterlijk PR berichten overtypen? Gaat er bij jullie geen belletje rinkelen als een bedrijf zegt 40 miljoen te investeren in een nieuw dc amper twee jaar nadat ze een dc hebben gebouwd voor 100 miljoen?
De COO zegt: "met de huidige groei is uitbreiding echter nodig." In hetzelfde artikel quoten jullie dat ze 200.000 producten per dag kunnen verzenden straks als het tweede dc af is en in dit artikel linken jullie ook naar het persbericht van toen het eerste dc werd geopend (https://twinklemagazine.nl/2015/09/koning-opent-wehkamps-nieuwe-volautomatische-dc/) en wat staat daarin? Met dc 1 konden ze 196000 producten per dag verzenden!
Kortom, er zijn gigantische fouten gemaakt.
Beste Peter, ik begrijp de verwarring. De verklaring: er is een verschil tussen orders (waar het bij deze uitbreiding om gaat) en losse producten. Ging toen om 196.000 producten, versus nu 200.000 orders per dag. We zullen bij wehkamp nagaan uit hoeveel producten een gemiddelde order bestaat. Van 'gigantische fouten' is volgens mij geen sprake, de duidelijk-/vergelijkbaarheid laat wel te wensen over; voortaan kunnen we beter consequent spreken over appels dan wel peren.
Hi Arjan, bedankt voor je reactie. Dat is inderdaad wel een verschil, maar ik denk toch dat er meer achter zit. In het vorige artikel lees ik dat het nieuwe dc vier keer meer kon verwerken dan hun oude dc in Dedemsvaart, nu gaan ze zo'n 50%(?) uitbreiden, dus ze hebben die capaciteit keer vier even in twee jaar gerealiseerd? Ik denk dat ze flink de mist in zijn gegaan. Volgeautomatiseerde dc's zijn niet ideaal, helemaal niet als je met standaard picklocatie afmetingen zit. Niet voor niets dat Amazon, de beste van de wereld, het niet op deze manier aanpakt.
Als ze nou zeggen dat de omzet van 560 miljoen (750m * 0.75) naar 1,5 of 2 miljard is gegaan in een jaar dan is het inderdaad goed voor te stellen dat ze moeten uitbreiden. Anders denk ik toch dat als iemand komt aanzetten bij de directeur met de boodschap dat er een uitbreiding nodig is van 40 miljoen nadat er anderhalf jaar daarvoor een dc van 100 m in gebruik is genomen dat er iets goed mis is gegaan.