Nederlanders besteedden het afgelopen jaar online een kwart meer aan kleding en schoenen. In de winkelstraat boekte de schoenenbranche een groei van 2,6 procent, de omzet van modewinkels bleef gelijk.
Brancheorganisatie INretail en GfK namen de verkopen in 2017 onder de loep en concluderen dat de fashionbranche als geheel de hoogste groei heeft doorgemaakt in tien jaar tijd. Voor het komende jaar verwachten de organisaties een omzetgroei van 2 procent voor de totale mode- en schoenenbranche in ons land.
Omnichannel-kruisbestuiving
'Veel consumenten krijgen vertrouwen als de naam van een webformule ook zichtbaar is in de winkelstraat. Dat geeft de online verkoop een extra impuls', adviseert INretail-branchemanager mode Erwin Belt. 'We zien dat online formules steeds meer fysieke winkels openen en dat fysieke winkels juist investeren in hun online aanwezigheid op sociale media en met een webshop. Deze ontwikkeling sluit aan op het gedrag van de consument. Die schakelt telkens tussen de on- en offline wereld en als retailer moet je er voor zorgen dat je daar dan ook altijd in beeld bent. Dat creëert de beste omzetkansen.'
Nieuwe spelers
De online modemarkt kreeg er het afgelopen jaar diverse nieuwe spelers bij; zo startte Otto-dochter About You in Nederland, maakten de oprichters van Fashionchick een rentree met de overname van jurkjes.nl, introduceerde H&M zijn achtste modemerk Arket en lanceerde Suitsupply een eigen damesmodemerk.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
INretail: 'Omnichannel verkoop creëert beste omzetkansen in fashion'
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.