Op radio en televisie laat About You de afgelopen dagen al behoorlijk van zich horen; de Otto-dochter lanceert vannacht zijn Nederlandse vertegenwoordiging. Wat komt daarbij kijken en wat zijn de verwachtingen van de eerste niet-Duitse markt? Twinkle sprak met mede-oprichter en marketingdirecteur Tarek Müller.
Nederland is het eerste niet-Duitstalige land waar About You gelanceerd wordt. Wat betekende dat voor About You?
‘Het is voor About You een opwindende stap om de Nederlandse markt te betreden, omdat Nederlanders een goed gevoel voor stijl hebben en de markt nog geen retailer zoals About You kent. We zullen in Nederland zeker voor specifieke uitdagingen staan. We moeten onze content vertalen en aanpassen aan de Nederlandse markt, cultuur en verwachtingen van consumenten. Daarom hebben we Nederlandse medewerkers aangenomen in ons hoofdkantoor in Hamburg, bijvoorbeeld een content manager. Daarnaast verheugen we ons erop samen te werken met Nederlandse influencers en idolen.’
Tijdens de start in 2014 moest About You een ‘Zalando-concurrent’ uit de koker van Otto worden. Tot in hoeverre is die doelstelling nog van toepassing? Handelt About You los van Otto, of zijn de lijntjes juist kort?
‘Zalando en About You zijn allebei online moderetailers, maar dat is dan ook het enige dat we gemeen hebben. Zalando is erop gebrand aan de vraag te voldoen. Heel handig, maar niet inspirerend en je moet als consument al weten wat je wilt. Een beetje zoals een digitaal warenhuis. About You, daarentegen, is inspirerend en leuk, en personaliseert aan de hand van de voorkeuren van de klant. Zie het als winkelen in het centrum met een goede vriend. Zoals blijkt, kunnen beide spelers prima naast elkaar bestaan. We geloven dat de Europese modemarkt ruimte heeft voor meerdere grote spelers. De Otto Groep is onze hoofdinvesteerder en oprichtingspartner. Maar About You handelt compleet zelfstandig.’
Zalando introduceerde het afgelopen jaar in Nederland een personal shopping-service en flexibele bezorg-/retourdienst. Hoe gaat About You zich daarvan onderscheiden?
‘De markt in Nederland kent nog geen speler als About You. Een platform waar onze klant niet alleen de producten vindt waar hij of zij actief naar zoekt en dat voldoet aan de vraag, maar dat ook een inspirerende fashion experience biedt, gebaseerd op hun persoonlijke voorkeuren. We inspireren door middel van een afwisselende mix van diverse mensen, merken en stijlen, aangepast aan jouw persoonlijke stijl. Bijna alle orders worden binnen twee tot drie werkdagen bezorgd. Aanvankelijk zal de volledige logistiek vanuit Duitsland plaatsvinden; in de toekomst zijn logistieke hubs in Nederland een optie. We denken dat same day delivery niet direct de belangrijkste behoefte van onze consumenten is en in de meeste gevallen niet de beslissing beïnvloedt om modeartikelen in onze shop te kopen. Onze service garandeert gratis en snelle bezorging en een – kosteloze – retourtermijn van honderd dagen.’
Welke doelen heeft About You voor ogen voor de Nederlandse markt?
‘Onze doelen bij het betreden van de Nederlandse markt zijn om een sterke brand awareness op te bouwen en nieuwe klanten te genereren. Tijdens de start in Nederland in oktober en november kan het hele land About You testen. We starten een speciale marketingcampagne met kortingen tot veertig procent op meer dan 500 kwalitatieve merken. Een betere aanbieding dan deze bestaat niet!’
Op welke wijze moet de Nederlandse consument aan About You gaan denken, hoe wil About You zich profileren?
‘About You wil de meest inspirerende en persoonlijke online modewinkel in Europa zijn. Het brengt meer plezier en inspiratie bij webwinkelen. Door onze verhalen inspireren en informeren we de consument over een specifieke trend, stijl, gelegenheid, idool of merk. Onze verhalen zijn een digitale versie van etalages in de winkelstraat; met als voordeel dat wij in staat zijn deze brede content te bieden met een gepersonaliseerd, user based assortiment.’
About You, dat de komst naar ons land in juni aankondigde, lanceert vanavond zijn Nederlandse webwinkel. Otto startte het open commerce-platform in 2014; inmiddels verkoopt het meer dan 110.000 kledingstukken van ruim 800 merken.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
About You in Nederland: 5 vragen aan Tarek Müller
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.