Twinkle | Digital Commerce

Invloed Sint op online weekomzet hoger dan verwacht

2017-12-11
1000562
  • [nieuws]
  • 1:26

Sinterklaas koopt dit jaar meer in dan vooraf voorzien was; de goedheiligman verhoogt de gemiddelde weekomzet van webwinkeliers dit jaar met 31 procent, in plaats van de verwachte 25 procent..

Dat melden Thuiswinkel.org en PostNL op basis van recent onderzoek. Aankopen voor pakjesavond verhogen dit jaar de online weekomzet in Nederland naar een gemiddelde van 302,6 miljoen euro; van de periode van 1 november tot aan 5 december zal de Sint een slordige 358,1 miljoen euro uitgeven op internet. In deze periode bedraagt de totale online omzet ruim 1,5 miljard euro; dat is 19 procent meer dan in 2016.

Nieuwe feestdagen

De belangenvereniging relateert de groeiende populariteit van nieuwe feestdagen Singles Day, Black Friday en Cyber Monday aan de trend dat consumenten in Nederland steeds eerder in het jaar hun aankopen voor de feestdagenperiode doen. 'Gekoppeld aan leuke acties en voordelen heeft deze publiciteit gezorgd voor een betere spreiding van de feestdagendrukte', zegt Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org. 'Dat is goed voor (web)winkels, maar natuurlijk ook voor Sinterklaas, die zijn pakketjes graag op tijd wil bezorgen.'

Bezorgmoment kiezen

De enthousiaste besteldrift van Nederlandse consumenten mondde uit in piekdruktes bij logistieke dienstverleners; bij PostNL liepen 50.000 pakketten vertraging op na Black Friday. 'We zien dat consumenten steeds meer zelf het bezorgmoment of -locatie kiezen met bijvoorbeeld bezorging in de avond of direct naar een PostNL-locatie', constateert de vervoerder.

IDeal

Gisteren publiceerde Detailhandel Nederland eveneens cijfers over Sinterklaasaankopen. Daaruit blijkt een flinke stijging van iDeal-gebruik, evenals bij het Black Friday-betaalverkeer in Nederland. Detailhandel Nederland schat de totale Sinterklaasuitgaven, on- en offline, dit jaar op ruim 600 miljoen euro.