Twinkle | Digital Commerce

Black Friday met afstand drukste dag in iDeal-historie

2017-12-11
1365768
  • 1:18

Dat Black Friday naar ons land is overgewaaid, lijkt een understatement. Online zorgde de uitverkoopdag voor een enorme bestedingspiek. Vorige week vrijdag werd 2,4 miljoen keer afgerekend met iDeal, bijna een miljoen keer meer dan vorig jaar op Black Friday.

Dat blijkt uit specifieke cijfers van Betaalvereniging Nederland, die voorlichter Berend Jan Beugel deelt met Twinkle. Het aantal iDeal-transacties lag deze Black Friday 65 procent hoger dan op Black Friday 2016, toen (met ruim 1,4 miljoen transacties) desalniettemin de drukste dag van het jaar voor iDeal. Drukker dan bijvoorbeeld Cyber Monday of de dagen in de aanloop naar Sinterklaas en Kerstmis.

2 miljoen transacties per dag

Afgelopen vrijdag werd voor het eerst meer dan twee miljoen keer met iDeal betaald op één dag, veel meer zelfs: de teller bleef staan rond de 2,4 miljoen. Met ongeveer 1,8 miljoen transacties is de daarop volgende Cyber Monday nu de één na drukste dag in de geschiedenis van de betaalmethode.

Met het tussenliggende weekend erbij werden in vier dagen tijd 7,4 miljoen transacties geteld, aldus Beugel. De enorme drukte bij webwinkels overtrof ook de verwachtingen en capaciteit van PostNL, dat pakjes niet op tijd weg kreeg.

IDeal

IDeal is de dominante en nog altijd flink groeiende online betaalmethode in Nederland. Vorig jaar vonden er 282,6 miljoen betalingen plaats via iDeal, ruim 27 procent meer dan in 2015. ‘Ongeveer de helft hiervan zijn e-commerce transacties’, aldus Gijs Boudewijn van Betaalvereniging Nederland op Digital Transactions. Sindsdien is de marktpenetratie van iDeal verder toegenomen, onder andere door de recente introductie op Marktplaats en Amazon.de.