Twinkle | Digital Commerce

Cyber Monday neemt afstand van 'runner-up' Black Friday in VS

2017-11-28
1000562
  • [nieuws]
  • 1:59

Hoewel Black Friday als shopdag de laatste jaren bezig was aan een inhaalslag richting Cyber Monday, lijkt die laatste in de Verenigde Staten nu toch met afstand de grootste online winkeldag uit de geschiedenis te zijn.

Volgens Adobe, dat al jaren 80 procent van de online transacties van de 100 grootste Amerikaanse online retailers meet, besteedden consumenten in de VS dit jaar 6,59 miljard dollar in webwinkels. Tijdens Black Friday bleef de teller haken op 5,03 miljard dollar. Het verschil van 1,57 miljard dollar blijkt aanzienlijk meer dan tijdens 'wedloop' van vorig jaar, met een verschil van 50 miljoen dollar. De destijs voorziene toppositie voor Black Friday is daarmee dit jaar toch wederom een tweede plek geworden.

Relatieve nek-aan-nekrace

Het technologiebedrijf, dat zegt over meer data rondom de shopdagen te beschikken dan welk ander techbedrijf ook, meldt een groei van 16,8 procent voor Cyber Monday ten opzichte van 2016; Black Friday zou dit jaar een groei van 16,9 procent hebben doorgemaakt. Een jaar geleden zagen online retailers tijdens de vrijdag na Thanksgiving volgens Adobe nog 21,6 procent toename, terwijl webwinkeluitgaven op Cyber Monday 'slechts' 10,2 procent stegen; een verschil van 11,4 procentpunt in 2016, versus 0,9 procentpunt dit jaar.

Gemeten omzetverschillen

Opvallend is het verschil in absolute getallen die Adobe publiceert: vorig jaar zou de online omzet op Cyber Monday nog 3,39 miljard dollar bedragen, terwijl het bedrijf dit jaar 6,59 miljard dollar rapporteert; voor Black Friday geldt een genoteerde omzet van 3,34 miljard dollar in 2016, versus een bedrag van 5,03 miljard dollar dit jaar. Die absolute verschillen zijn wellicht toe te schrijven aan een andere methodologie; de algemene trend dat Cyber Monday vooralsnog sterker boven Black Friday is gaan uittorenen, blijft echter zichtbaar. 

Amazon pakt merendeel

Amazon nam een flinke hap uit de te verdelen koek in de Verenigde Staten tijdens de afgelopen shopdagen. De e-commerce reus was verantwoordelijk voor zo'n 45 procent van de Thanksgiving-uitgaven (online omzet die dag: 2,87 miljard dollar) en wist tijdens Black Friday een meerderheid van 55 procent van de verkopen naar zich toe te trekken, meldt vaktitel Internet Retailer.

Het seizoen is echter nog maar net begonnen: volgens Adobe breekt de online omzet in het totale feestdagenperiode van dit jaar voor het eerst de 100-miljardgrens in de Verenigde Staten.