De crossborder e-commercemarkt voor mode, beauty en luxe in Europa blijft sterk groeien. De omzet van de vijfhonderd grootste spelers steeg het afgelopen jaar met 32 procent naar €93,7 miljard.
Volgens Cross-Border Commerce Europe groeide de markt in 2024 dankzij een groter aanbod en nieuwe toetreders als Shein en Temu. Marktplaatsen zijn goed voor meer dan de helft van het totaal (€53,6 miljard), terwijl c2c-platforms zoals Vinted €15 miljard realiseerden. In 2026 wordt een verdere stijging verwacht naar €18 miljard.
De totale Europese markt (online én offline) voor fashion, beauty en luxe is inmiddels € 734,5 miljard waard. Daarvan komt 30,5 procent uit online verkoop. Binnen dit segment is mode goed voor €131,4 miljard online omzet, beauty voor €51 miljard en luxe voor €42 miljard. Luxeproducten hebben met bijna 49 procent het hoogste online marktaandeel binnen hun categorie.
Amazon blijft koploper, DPP in opkomst
Amazon voert opnieuw de ranglijst aan. Het platform verstevigde zijn positie in mode en beauty, ondanks de opkomst van prijsvechters als Temu en Shein. Ondertussen bereidt de sector zich voor op de invoering van de Digital Product Passport (DPP), die vanaf 2027 verplicht wordt voor onder meer textiel en cosmetica. Merken als Stella McCartney en Rituals lopen hierin voorop, met blockchain en QR-codes die herkomst en duurzaamheid inzichtelijk maken.
Ook AI en digital twins veranderen de sector. H&M werkt met digitale modellen die mede-eigendom zijn van echte personen. Inditex, het moederbedrijf van Zara, richt zich intussen op zowel het premiumsegment als ultra low-cost via dochtermerk Lefties.
Crossborder blijft groeien
Crossborder aankopen zijn inmiddels goed voor 43 procent van de online omzet in deze sector. Naar verwachting loopt dat op tot 45 procent in 2026. In de top 10 staan naast Amazon ook spelers als Zalando, Temu, Vinted, Notino, Farfetch en Ssense.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Crossborder: ‘Online omzet mode, beauty en luxe groeit naar 93,7 miljard euro’