Honderd grote retailers, merken en ticketshops hebben zich aangesloten bij OK, dat consumenten een 'slimme portemonnee' op hun smartphone biedt, waarmee zowel in webwinkels als in de winkelstraat betaald kan worden.
Door de directe koppeling met de OK-betaalknop kan het afrekenproces in webwinkels tot maximaal dertig seconden worden teruggebracht, vertelt marketingdirecteur Marieke Visser aan Twinkle. 'Het grootste probleem waar webwinkels tegenaan lopen, is conversieverlies. Dat is het geval bij meer dan zestig procent van de shopsessies. Tijdens het afrekenproces zijn er nu nog teveel afhaakpomenten. Wij willen consumenten rechtstreeks laten afrekenen met een betaalknop gelijk naast een product of onderaan de winkelmand.'
Totaaloplossing in diffuus betaallandschap
Het blijft daarbij niet beperkt tot één betaalrekening: 'OK ondersteunt alle betaalkoppelingen. We noemen het systeem dan ook geen betaalapp, maar een slimme portemonnee', zegt Visser. 'Alles is met elkaar verbonden: loyaliteitsprogramma's werken bijvoorbeeld slim samen en de aankoopbon wordt automatisch opgeslagen in de app. Om onderscheidend te zijn, moet je meer bieden dan een enkele betaaloplossing. We zijn niet afhankelijk van één technologie, één type telefoon of één retailer. Er bestaan veel deeloplossingen voor digitaal betalen, maar die zijn vaak gekoppeld aan één rekening, daardoor ontstaat een diffuus betaallandschap.'
Inzicht door kanalen heen
Door de universele portemonnee krijgen retailers via verschillende kanalen meer inzicht in klantgedrag, omdat consumenten omnichannel op dezelfde manier gaan betalen, zo belooft OK. 'Klanten hoeven alleen een QR-code te scannen en in de app een vijfcijferige code in te tikken; alle gegevens, zoals het bezorgadres, staan al vermeld in de account, zodat de webwinkel weet waar de order naartoe moet. Klanten hoeven dus niet eerst een account aan te maken.
PSD2
In het licht van de aankomende PSD2-regelgeving komen er diverse nieuwe spelers in de betaaldienstverlening. Zo kondigde ook PayconiQ, een gezamenlijk initiatief van Nederlandse banken, aan een betaaloplossing voor consumenten te lanceren, die eveneens peer-to-peer-transacties ondersteunt. Vooralsnog faciliteert OK nog geen onderlinge betalingen, bevestigt het bedrijf.
Beste Bernadette,
Heb je eigenlijk wel onderzoek gedaan naar deze app> Hij bestaat al ruim een jaar en ik lees alleen maar slechte recensies. Wellicht dat het sinds de laatste versie beter is, maar dan nog.
Beste Jos, de app is al even in de maak en is al een tijd beschikbaar in de App Store, maar er wordt nog niet actief mee gewerkt, omdat er geen acceptatiepunten zijn. De lancering vindt plaats in 2018 en dan kunnen consumenten OK pas gebruiken om mee te betalen.
Goed punt Jos, dat "OK betalen" bestaat al minimaal 5 jaar zelfs, maar het wil maar niet doorbreken. Dat proberen ze te doorbreken met een persbericht waar in feite niets nieuws in staat. Twinkle zou dit soort dingen eigenlijk even moeten checken ipv klakkeloos als doorgeefluik van persberichten te functioneren. Een bericht als bovenstaande heeft geen enkele journalistieke component.