Twinkle | Digital Commerce

4Launch teruggekocht door Guido Raaijmakers

2017-12-22
1137640
  • [nieuws]
  • 1:27

4Launch-oprichter Guido Raaijmakers heeft zijn e-commerce onderneming na twee jaar teruggekocht van Infotheek Group.

Ceo Jordy Kool motiveert dat besluit aan de hand van de b2b-focus van de Infotheek Group. 'We kochten 4Launch primair voor zijn e-commerce platform. We hebben dit succesvol geïmplementeerd op het gebied van business-to-employee- en educatieve portals. We waren met 4Launch echter minder succesvol op het b2b-gebied.'

Overname Centralpoint

Daarbij komt de invloed van de overname van branchegenoot Centralpoint, die het afstoten van 4Launch in een versnelling bracht. 'Het platform van Centralpoint sluit beter aan bij de (groot-) zakelijke gebruiker', aldus Kool. 'Het kunnen inzetten van innovatieve online toepassingen, waaronder gepersonaliseerde bestelsystemen, is voor onze klanten erg belangrijk. Centralpoint biedt deze mogelijkheden. Na de acquisitie van Centralpoint werd de noodzaak tot het behouden van het 4Launch-platform dan ook nihil.'

Guido Raaijmakers en Merlijn Westerhof

4Launch werd vijftien jaar geleden opgericht door de toenmalige TU-studenten Guido Raaijmakers en Merlijn Westerhof. Het bedrijf groeide uit tot een grote speler, met zowel particuliere als zakelijke klanten. In 2015 werd de Eindhovense onderneming ingelijfd door de Infotheek Groep, waarna een nieuwe webwinkel werd gelanceerd. ‘Er zullen nog vele stappen volgen’, aldus de overnameprooi destijds.

Koerswijziging

De IT-markt is sindsdien verslechterd en de resultaten vielen tegen. Infotheek besloot afgelopen zomer in te grijpen bij 4Launch; de focus kwam meer te liggen op de zakelijke markt en die voor refurbished producten. 'We gaan geen producten aanbieden die niks opleveren’, liet Infotheek cco Mirjam Roos tegen optekenen.

Experience Center

4Launch’ kantoor en magazijn in Eindhoven gingen dicht, ook werd de stekker uit het Experience Center getrokken. Dat opende nog geen jaar daarvoor om consumenten de gelegenheid te geven producten te bekijken en testen.

Twinkle100

Met een Nederlandse online omzet van 55 miljoen euro in 2016 is 4Launch de nummer 27 in de Twinkle100.