Twinkle | Digital Commerce

Roer om bij 4Launch: weg van b2c

2017-09-11
1000562
  • 1:24

Moederbedrijf Infotheek Groep grijpt in bij webwinkel 4Launch: een koerswijziging leidt het voormalige b2c-aanbod naar de zakelijke markt en die voor refurbished producten. 'We gaan geen producten aanbieden die niks opleveren.'

Dat zegt Infotheek Groep-cco Mirjam Roos tegen Tweakers. De Infotheek Groep heeft, naar aanleiding van de verslechterende resultaten op de consumentenmarkt voor it-artikelen, besloten de deuren van kantoor en magazijn van 4Launch in Eindhoven te sluiten. Ook is de stekker uit het Experience Center getrokken; dat opende nog geen jaar geleden om consumenten de gelegenheid te geven producten te bekijken en testen.

Volgens Tweakers blijft de winkel in Eindhoven verkopen aan consumenten. Waar dat aanbod uit bestaat, blijft nog in het midden. Op zijn site meldt 4Launch dat afhalen er sinds 7 juli j.l. niet meer mogelijk is. 'De personele wijzigingen beperken zich grotendeels tot natuurlijk verloop en doorstroom', aldus Infotheek Groep, waar een deel van het personeel in andere formules terecht kan. De koerswijziging bij het bedrijf heeft vooralsnog geen gevolgen voor andere formules van de Infotheek Groep, zoals het onlangs geconfisqeerde Centralpoint.

Servicepunten

De Infotheek Groep nam 4Launch in 2015 over. De nummer 30 van de Twinkle100 (peiljaar 2015), dat zich vóór de overname vooral op het mkb-segment richtte, liet destijds weten aan de slag te gaan met (offline) servicepunten. 'Infotheek helpt met name grotere bedrijven. Die doelgroepen vullen elkaar goed aan. Wij denken e-commerce, zou ik willen zeggen, een kant die Infotheek juist graag op wil', zei 4Launch-oprichter Guido Raaijmakers bij de overname tegen Twinkle.

Dalende groei

Uit cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor van het tweede kwartaal van dit jaar bleek al dat de groeicijfers binnen de sectoren Consumentenelektronica en IT, hoewel positief, daalden van respectievelijk 19 naar 8 procent en van 11 naar 2 procent.