Media-Saturn heeft twee virtuele winkelomgevingen gecreëerd die klanten in Duitsland thuis kunnen bezoeken met een vr-bril. Kopen kan daarbij nog niet, kijken wél.
Consumenten die in het bezit zijn van vr-brillen Oculus Rift of HTC Vive, kunnen nog deze maand gebruikmaken van een virtuele applicatie. Daarmee zien ze ‘Saturn Loft’ en ‘Planet Saturn’, zoals de Duitse retailer de digitale omgevingen gedoopt heeft. De twee virtuele winkels bevatten honderden producten.
Experimenteren
'In e-commerce waren we één van de laatste toetreders, nu willen we de eerste zijn', zegt Martin Wild, chief digital officer van de elektronicaketen. Hoewel onder meer grote spelers als Alibaba en Ikea ook experimenteren met virtual reality, gaat het daarbij vooral om het digitaliseren van bestaande winkels; Media-Saturn richtte een unieke omgeving in, met elementen van gamification.
Digitale prijskaartjes
In Nederland testte het bedrijf het virtuele winkelen in één van zijn eigen vestigingen in Amsterdam. Daarbij konden consumenten prijskaartjes aantikken, die naar de webwinkel leidden en daarmee een koopfunctie boden. Dezelfde prijskaartjes kwamen terug in de onlangs vernieuwde vestiging in Eindhoven.
Holorobot
Naast de vr-winkels test Media-Saturn in een pilot in Duitsland de behulpzaamheid van holorobot 'Paula'. De robot geeft productinformatie en houdt rondleidingen in de filialen. Het is de bedoeling dat ze uiteindelijk ook in Nederlandse winkels ingezet wordt. 'De virtuele winkel komt er aan en wij willen vooraan staan in die ontwikkeling’, verklaarde hoofd van digitale transformatie Sonja Moosburger tijdens de laatste editie van de Global E-commerce Summit in Barcelona.
Lees ook: 'Kansen voor virtual en augmented reality in retail' (20-03-'17)
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Media-Saturn zet virtuele winkels op
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.