Twinkle | Digital Commerce

HelloFresh leunt meer en meer op de VS

2017-11-22
19101075
  • 1:15

HelloFresh boekte afgelopen kwartaal 217 miljoen euro omzet, 48 procent meer dan in dezelfde maanden vorig jaar. De aanwas is primair te danken aan de activiteiten in de Verenigde Staten, inmiddels goed voor het leeuwendeel van de inkomsten. Maar Amazon ligt op de loer.

De genoemde omzetgroei (pdf) van de beursganger gaat gepaard met iets betere marges en lagere marketinguitgaven, die nog altijd 26,3 procent van de omzet opsouperen. Maandelijks gaat er tussen de vijftien en twintig miljoen euro naar klantacquisitie:


Onder de streep moet er bij HelloFresh altijd nog veel geld bij, de teller staat op ruim 70 miljoen verlies (ebitda) tot nu toe dit jaar (Q1 t/m Q3).

Verenigde Staten

De nummer 13 van de Twinkle100 dankt zijn groei voornamelijk aan de activiteiten in de Verenigde Staten. Daar werd een groei van 76 procent gerealiseerd (86 procent bij gelijkblijvende wisselkoersen):

De omzetgroei elders nam veel minder hard toe (18 procent), hoewel het percentage weer in de lift zit:

Amazon

Al met al boekt HelloFresh nu ruim 60 procent van zijn omzet in de VS. Het Duitse bedrijf heeft de Amerikaanse markt voor maaltijdboxen opengebroken, maar Amazon klopt inmiddels aan de poort (‘We do the prep. You be the chef’). De e-commerce reus werkt in de VS al samen met Hellofresh-concurrent Marley Spoon, dat met Dinnerly een goedkoper alternatief op de markt heeft gebracht.

Lees ook:
* Nieuw Nederlands dc versnelt logistiek HelloFresh (19 oktober 2017)

* Marley Spoon: 'Niet voor de niche, maar voor de massa' (29 september 2017)