Twinkle | Digital Commerce

Ikea projecteert meubels in eigen woonkamer

2017-09-13
1100618
  • [nieuws]
  • 1:19

Ikea komt met een nieuwe applicatie waarmee consumenten een meubelstuk door augmented reality in hun woning projecteren. Ikea Place toont de producten in 3D en op ware grootte.

Gebruikers scannen eerst de kamer waarin het meubelstuk of de accessoire komt te staan. Vervolgens bladeren zij door de Ikea-catalogus om één van de tweeduizend artikelen te kiezen. Dit product wordt dan geschaald op basis van de kamerafmetingen.

Stoftextuur en schaduw

Volgens Ikea geeft de AR-app ook de textuur van de meubelstof weer en zien consumenten hoe de schaduw in de kamer valt op het nieuwe product. Het is uiteindelijk mogelijk om de artikelen in de webwinkel van Ikea aan te schaffen.

Toegankelijk instrument

‘Augmented reality en virtual reality zullen, net als het internet destijds, de detailhandel compleet op zijn kop zetten’, laat Michael Valdsgaard, leader Digital Transformation bij Inter IKEA Systems, optekenen in een persbericht. ‘Alleen deze keer veel sneller. ARKit (van Apple, red.) geeft ons de mogelijkheid om de ontwikkeling van AR te helpen vormen tot een toegankelijk instrument voor real-life besluitvorming.’

Bol.com en meubels

Ikea is niet het eerste bedrijf dat AR omarmt. Albert Heijn ontwikkelde een productscanner app waarmee klanten een digitale voorstelling krijgen van waar een product vandaan komt en welke Allerhande-recepten bij het artikel passen. Op het gebied van meubels was bol.com Ikea voor. In februari lanceerde het bedrijf een app waarmee artikelen uit het woonassortiment in de eigen woning geprojecteerd worden.

Lees ook:
- Augmented retail: drie rollen voor AR (3-5-2017)
- ‘Retailinvesteringen VR en AR verachtvoudigd in 2021’ (17-8-2017)