Twinkle | Digital Commerce

Otto’s Zalando-concurrent heet About You

2017-05-27
180101
  • 2:13

De Otto Group heeft maanden gewerkt aan het mysterieuze Project Collins, dat het concern moet wapenen in de concurrentiestrijd met Zalando en andere webconcurrenten. Het heeft geleid tot de lancering van ‘open commerce platform’ About You.

Op Aboutyou.de is fashion voor mannen en vrouwen te koop van bekende merken als G-Star, Replay, Desigual en Mango. In totaal zijn zo’n vijftigduizend producten te vinden op de site. Orders worden binnen 1 tot 3 werkdagen gratis bezorgd door Hermes of DHL. Shoppers mogen producten net als bij Zalando tot 100 dagen na ontvangst kosteloos retourneren.

Apps
Aboutyou.de – het Nederlandse domein is overigens in handen van een aanbieder van lesmateriaal – is zeer rijk gevuld met content. Op de site is een waaier aan apps te vinden, onderverdeeld in zeven verschillende categorieën: styleguides, customization, inspiration, deals, special-products, sharing en entertainment. Daarbinnen zijn onder andere een ‘nightlife fashion guide’, een mogelijkheid om je eigen tas te ontwerpen, een overzicht van fashion hotspots, een textielgids en uitzendingen van ‘FashionTV’ te vinden.

Ecosysteem
About You (video) laat specialistische externe verkopers toe op zijn platform, waaronder Project Oona voor de genoemde tasontwerpoptie en Jaimie Jacobs voor customized schoenen. Daarnaast krijgen externe ontwikkelaars de gelegenheid geld te verdienen door nieuwe apps te maken. About You heeft daartoe à la onder andere Bol.com een developers center geopend. Een open Application Programming Interface, kortweg API, biedt daarvoor de basis. Het onderliggende ecosysteem ziet er uit als volgt:

Incubator
Ontwikkelaars kunnen verdienen aan de verkopen die zij About You helpen te realiseren, zowel binnen als buiten die site. About You biedt ontwikkelaars in de dop ook ‘Starthilfe für deine Idee’ in de vorm van een incubatorprogramma.

Achterop bij Zalando en Amazon
Otto's Duitse Angstgegner Zalando sloot zijn boekjaar af met een omzet van 1,76 miljard euro. De inkomsten lagen 52 procent en daarmee ruim 600 miljoen euro hoger dan in 2012. Otto beende die groei afgelopen jaar niet bij. Toch is het bedrijf goed te spreken (pdf) over de online inkomstengroei van circa 400 miljoen euro, waardoor de totale e-commerce inkomsten naar verwachting uitkwamen boven de 6 miljard euro.

Omzethypes
Otto zag ook Amazon weer marktaandeel winnen op eigen bodem. De omzet van de wereldmarktleider bij onze oosterburen kwam afgelopen jaar uit op ruim 7,6 miljard euro, 1,3 miljard ofwel 21 procent meer dan in 2012. Vorig jaar zei Otto’s bestuursvoorzitter Hans-Otto Schrader niet wakker te liggen van de omzetgroei die pure players als Amazon en Zalando doormaken. ‘Wij laten de hype zeer bewust aan ons voorbij gaan’, liet hij toen optekenen.

Met About You heeft de Otto Group in ieder geval een eigentijds open platform aan de Duitse markt toegevoegd. Of het concept ook in andere landen geïntroduceerd zal worden, is niet duidelijk.