De Stiho Groep, groothandel voor de bouwsector, wil zichzelf voor 2020 transformeren tot een lean and mean omnichannel organisatie. Een uitdagende opdracht, want de bouwsector staat bekend als behoudend en kritisch. Overtuigen kan maar op één manier: door met praktische en goedwerkende oplossingen aan te tonen dat digitalisering de aannemer echt voordelen biedt.
Het interne internetbureau waarvan de naam verwijst naar onder meer de oprichter van de Stiho Groep, Sijbrand Pelt, is niet ondergebracht op het hoofdkantoor maar beschikt over een eigen locatie in een voormalig industrieel pand in het hart van Utrecht. Daar werkt Sybrand’s Place aan de verbinding tussen twee werelden die nu nog ver van elkaar staan: de bouw en e-commerce. ‘Wij zijn het creatieve brein achter de digitalisering van de Stiho Groep’, zegt Nanne Batelaan, omnichannel manager bij Sybrand’s Place. Het bureau werkt aan de digitale ontwikkeling van drie formules: Stiho (hout- en bouwmaterialen), Giebels (ijzerwaren) en Baars & Bloemhoff (interieurinrichting). Dat gebeurt op een gezamenlijk platform van Intershop.
Fax
De bouwsector loopt niet bepaald voor op het gebied van digitalisering. ‘De fax is nog steeds niet uit beeld’, zegt Batelaan. ‘Digitaal slaan we als sector nog geen deuk in een pakje boter. We opereren in een conservatieve bedrijfstak, maar daar nemen we geen genoegen mee. Als je toekomstbestendig wilt zijn moet je hard werken aan een adaptieve, wendbare organisatie. Digitalisering is hiervoor een goed middel.’
De crisis, die inzette in 2008, vormde de aanleiding voor de transformatie. ‘Er is toen zwaar gesaneerd in de sector. Je kunt na zo’n recessie twee dingen doen: teruggaan naar hoe het was óf kiezen voor een andere inrichting van je business. Inmiddels is het weer lente in de bouw. Het mooie van de huidige aantrekkende markt is dat de ondernemer het drukker krijgt en efficiënter wil werken. Ons digitale platform is voor hem het hulpmiddel bij uitstek.’
Duizend orders per maand
Het platform is bij de drie formules top of mind, verklaart Batelaan het eerste voorzichtige succes. ‘De directies hebben het hoog op de agenda gezet.’ Sinds een half jaar komen er nu ongeveer duizend orders per maand online binnen. ‘We zijn strak uit de startblokken gekomen. Wat daarbij hielp was de inzet van incentives, zoals kortingen bij een eerste online order, en cadeautjes zoals een laser liner ter waarde van 90 euro bij twee orders van minimaal 800 euro. Ook hebben we ons spaarprogramma zodanig aangepast dat online klanten sneller sparen. Dat slaat aan bij vooral de middelgrote, regionale aannemers. Want we bedienen de gehele bedrijfskolom, van de kleine zelfstandige tot de grote bouwbedrijven.’ En dat vraagt om flexibiliteit en een optimale technische performance, vertelt Roelof Swiers, omnichannel adviseur bij Intershop. ‘Grote bedrijven beschikken vaak over een eigen e-procurementsysteem. Voor hen zorgen we ervoor dat ons platform daar naadloos op aansluit. Ook de aansluiting op het ERP-systeem moet perfect zijn.’
Batelaan benadrukt dat van een geslaagde missie nog geen sprake is. Gedragsverandering en bewustwording zijn cruciaal. Zo moeten de verkopers van de drie formules overtuigd worden van de noodzaak van digitalisering. ‘Die zijn daar soms bang voor. Terwijl zij een sleutelrol vervullen bij het overtuigen van de klant en het borgen van online. Daarvoor zijn we ook een pilot gestart met Contact Center van Intershop. Hiermee kan de verkoper samen met of voor de klant een order online plaatsen. Maar hij kan ook offertes klaarzetten die de klant met één druk kan bestellen.’
Missionaris
De Stiho Groep wil dat 30 procent van de orders in 2020 digitaal wordt verwerkt. Zo ver is het nog lang niet, weet Batelaan. ‘We zijn nu een halfjaar onderweg en eigenlijk nog aan het voorsorteren. Maar als we kijken naar andere groothandels in deze sector, dan zitten we in de kopgroep. Over twee jaar willen we koploper zijn.’
Hij verwacht dat de op stapel staande vernieuwingen in de nabije toekomst daarbij een belangrijk hulpmiddel zullen zijn. ‘Binnenkort wordt track and trace mogelijk en hoeven aannemers niet meer naar ons kantoor te bellen om te vragen wanneer de lading komt. Ook voor de drie formules is dat een stuk efficiënter werken. Daarnaast gaan we straks werken met een gepersonaliseerde online omgeving, ook dat zal voor een stimulans zorgen.’
Digitalisering is een proces dat van twee kanten komt en waarbij heldere communicatie onmisbaar is, onderstreept Batelaan tot slot. ‘Waar we echt voor moeten waken is dat wij als Sybrand’s Place als missionaris onze collega’s de les gaan lezen. Dat is echt een valkuil. Wel geven we geregeld presentaties en uiteraard luisteren we goed naar onze mensen zodat we de digitalisering zo veel mogelijk naar wens kunnen laten verlopen.’
Over Stiho Groep
De Stiho Groep werd als Stichtsche Houthandel in 1926 opgericht door Zaankanter Gerrit Sijbrand Pelt. Het bedrijf levert via verschillende formules materialen, gereedschappen, diensten en advies aan bouwers en andere professionele verwerkers van hout, plaat- en bouwmaterialen in Nederland. De Stiho Groep beschikt over 34 voorraadhoudende vestigingen in heel Nederland.
Verwijderd door redactie